knx
Membru Senior
Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
|
|
Am preluat un post de-al meu de pe un alt forum, sperand ca va ajuta cu ceva Am dorit sa creez acest topic sa aflu cate ceva, mai bine zis parerea, impresiile voastre despre aditivi si tratamente de motor . Chestia cu tratamentele de motor a inceput acum multa vreme, pe timpul razboiului rece, cand armata sovietica dorea conservarea utilajelor in asa fel, incat sa poata fii puse in functiune in cel mai scurt timp, fara ca sa sufere deteriorari, uzuri din cauza conditiilor de exploatare. Asfel rusii au investit o gramada de bani in aceasta tema, si printre chestiile interesante gasite de ei, se numara bisulfura de molibden. Acest material a fost preluat de industrie, post prabusirii CCCP, dar in forma de particule suspendate in lichid, care se depuneau din pacate. Conteaza in evolutia tratamentelor faptul ca uleiul s-a dezvoltat intre timp, de la uleiurile minerale care produceau o multime de depuneri, la cele semisintetice, pana la full sintetic, care practice nu formeaza depuneri, si astfel pot fi utilizate mai indelungat. Eu fiind intrigat de acest subiect, tot citesc de ceva vreme pe net, iar din cate am lecturat, pot spune, ca exista ca de obicei 2 tabere, una pro si una contra. In tabara pro se gasesc dealerii, vanzatorii, si cativa (chiar multi) cumparatori multumiti de produs, in cealalta, scepticii, care tot comenteaza, fara sa fi avut contact cu produsul respectiv, cei care nu au fost multumiti. In special m-am documentat in tratamentele de motor (gen DURALUBE, SLICK50, METABOND). Am citit multe, pana mi-am format o parere. Sincer, as folosi astfel de produse dupa rodaj, cu scopul de a reduce uzura componentelor motorului. Din cele citite cei mai multi s-au legat de proprietate solutiilor de a forma o pelicula, care din datul cu presupuse, iesea ca se exfolia cu timpul. De ex, slick50, era un tratament bazat pe Teflon. Acesta a fost “exclus” de pe piata, pentru ca s-a vazut ca in timp, stratul de Teflon se exfolia, provocand mai multe pagube, decat folosuri. Al doilea argument, a fost ca aceste solutii chimice pot interactiona cu uleiul. Acest lucru s-a dovedit ca fiind neadevarata dupa aparitia uleiurilor semi si full sintetic. Al treilea, a fost ca, cu dezvoltarea uleiurilor, acestea capata insusiri tot mai bune, si astfel e evitata folosirea aditivilor de ulei si/sau tratamentelor pt motor. Iar cel mai mare argument, folosit cu precadere, a fost ca daca intradevar sunt bune, de ce industria nu le-a incorporat, enunt argumentat cu argumente de genul Mobil1 are buget pt cercetare de nspe mii de ori mai mare decat Metabond, sau Duralube. Eu cred ca totusi aceasta problematica are legaturi cu latura financiara a lucrurilor (vezi oare Renault de ce recomanda intocmai uleiurile ELF ? ). O gresala mare a cumparatorilor, e ca se asteapta la minuni de la aceste produse. Intr-adevar, nu sunt, nu au o performanta asa de buna ca in prospecte (asta e un truc, o strategie pur marketing), dar totusi nu trebuie sa fie excluse aceste produse. Normal ca la un motor care bate ca un diesel de tractor, un miracol poate sa-l readuca in stare initiala (zgomot, vibratii, consum ulei/combustibil) sau sa stopeze fumul/bataile (eventual un RK ). Modul de lucru al tratamentelor e simplu: patrund in structura metalelor (foarte superficial) si prin adaosul de elemente chimice se formeaza un strat “supercalit”. Intreband un inginer, a raspuns ca se formeaza un strat foarte dur, echivalent cu o tratare/calire. Astfel forta de frecare se reduce, si uzura scade. Forte multe legende circula despre tratamente in FOLCLOR. Sfatul meu e sa va feriti de firme producatoare “fantoma”, de “clonarile” produse de chinezi,si de tratamentele cu TEFLON. Trecand la aditivi pt ulei… Intr-adevar, uleiurile de generatie noua, semi/full sintetica nu au nevoie de aditivare. Dar uleiurile de generatie veche (minerala) au nevoie de aditivi suplimentari. Oricum, eu as recomanda utilizarea uleiurilor de tip semisintetic sau full-sintetic, decat cea a uleiurilor minerale (care pe de alta parte sunt super ieftine, cam 5 ron/litru) aditivate in exces. Despre aditivi de marire a cifrei octanice: Intr-adevar, cifra octanica se poate mari in oarecare masura. Dar daca se toarna aditiv in exces, nu se imbunatateste aproape NIMIC. Aceste produse sunt denumite OCTANE BOOSTER, si merita folosite in cazul in care se doreste obtinerii unui combustibil cu calitati superioare, ieftin (folosind benzina cu cifra octanica 95 <<care sa recunoastem, la noi nu cred ca e nici 90>>. LA benzina de 98 nu se merita supra-aditivarea. Aditivi de curatare injectoare/eliminare apa/etc: Trebuie avut grija mare cu aceste additive, pentru ca, ele dizolva toate depunerile de pe tevi/rezervor, ducand la o infundare si mai grava. Nu se recomanda utilizarea lor in rezervoare vechi/de metal vechi. Pentru simplul motiv ca, curata tot. Eu asa mi-am curatat conductele de alimentare cand erau infundate (am pompat prin ele aditiv+benzina) si m-am mirat ce-a iesit pe cealalta parte . Astept sa scrieti si voi !
_______________________________________ Lada 1500 under construction ! Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !
|
|