mhoria
Membru Senior
Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
|
|
Scuze dar nu am reusit din prima incercare.
Recondiţionarea („încărcarea”) cu cositor (staniu)
Articolul de mai jos a fost ceva ce mi sa cerut de către unii dintre membrii forumului de amatori „Entuziaştii camioanelor FORD”, pentru a fi inserată într-un articol dintr-unul din numerele despre tehnologie. Am urmat anul trecut un curs de restaurare a maşinilor clasice la universitatea „Valea Tamisei” și o parte a cursului se referea la metode tradiţionale de recondiţionare prin cositorire (încărcare cu aliaj de cositor). Mulțumesc lui Clint Wilcox pentru că a fost forța motrice din spatele realizării de articole referitoare la tehnologie fiind şi cel care lucrează cu mine pentru a finaliza acest articol . Nota editorului: Lucrul cu aliaj de cositor nu necesită o tehnologie deosebită, dar necesită mână de lucru calificată. Un meșter calificat este şi Lee (Lwlandy) Progl, care a efectual recondiţionarea unui unui model F100 din anul 1956. Lee locuiește în Regatul Unit şi susţine un curs „de seară” ce are ca obiect restaurarea maşinilor clasice. El a contribuit cu următorul text: Utilizarea cositorului ca material de umplutură De ce cositorul? Am decis să utilizez metoda încărcării cu aliaj de cositor la reparația caroseriei mele pentru următoarele motive: 1. Acesta a fost metoda tradițională utilizată în anii cincizeci când camionul meu a fost produs pentru prima oară. 2. Ea are caracteristici mult mai bune de ductilitate și rezistență decât încărcarea din material plastic (chit). 3. Mi se spusese că nu se mai poate practic (sau realist) de făcut în zilele noastre, motiv pentru care pe care am luat această activitate ca pe o provocare personală. Urăsc acest fel de scuze sau motive pentru a nu face ceva ce cred că ar trebui să fie făcut. 4. Am vrut doar să fiu în măsură să spun că eu am încercat metoda. Când m-am apucat de reconstrucţia camionului am decis că, deși poate uneori ar fi fost suficient a face câteva mici modificări voi încerca, ori de câte ori este posibil, să fac lucrurile în mod tradițional . Știu că multe materiale de umplutură moderne (chituri) sunt foarte capabile și, în unele privințe sunt la fel de bune daca nu mai bune decât vechile metode (în special în pregătirea și finisare laterală. Am decis să mă preocup de utilizarea cositoririi ca metodă de reparare. Cercetarea mea a fost ajutat foarte mult atunci când am urmat o „clasă de seară” (curs de dupa amiază cu privire la tehnicile clasice utilizate în tinichigerie. Recomand cu căldură o clasă de seară de acest tip, în cazul în care este disponibil pentru tine. Puteți citi cu ușurință cărți (și articole scrise de amatori), dar nimic nu se compară cu practica la faţa locului.
Materiale - Instrumente și consumabile Pentru a efectua activitatea nu aveți nevoie de o mulțime de instrumente sau consumabile. Eu am cumpărat un kit de încărcare de la un furnizor de echipamente de restaurare - Echipament Frost. Aceasta companie este situată în Regatul Unit, cu o adresa de web.. Setul conține toate elementele de care aveți nevoie pentru a începe. Nu a fost ieftin, aproximativ $ 90, dar conținea următoarele: - Pastă decapantă pentru lipire (Flux / pasta cositorire) Aceasta este o combinație de cositor pentru lipire și flux, amestecate într-o pastă groasă. - Perii - Seu - 2 Padele, una cu suprafaţă dreaptă si una cu suprafaţă curbă - Pilă gen „raşpel” flexibilă - 3 baghete de aliaj de cositor, pentru încărcare - Manual cuprinzând procedura de încărcare cu aliaj de cositor (aproximativ 50 de pagini care conțin sfaturi și recomandări, însoţite de fotografii) În plus față de conținutul setului veți avea nevoie de o sursa de caldura pentru topirea aliajului de cositor, niște apă (pentru răcire) și niște cîrpe. Baghetele din aliaj de cositor furnizate în kit nu au avut semne de identificare pe ele, dar eu cred că erau amestec 30/70, Cositor 30% la 70% plumb. Această compoziţie este de obiceu utilizată în lucrările de restaurare. Plumbul pur se topeste la o temperatură foarte specifică, în timp ce un aliaj de plumb / staniu se topește într-un interval de temperatură dat, şi presupune o etapă solidă. Aceasta este atunci când materialul baghetei nu este încă complet în starea lichidă, dar este într-un stadiu în care poate fi manipulat și aplicat pe suprafeţele de interes. Am început prin utilizarea unui arzător oxiacetilenic pentru încălzirea zonelor ce urmau să fie încărcate, dar în curând a schimbat cu un arzător de gaz MAPP (ansamblu compus din butelie de oxigen şi butelie de gaz petrolier lichefiat, în locul generatorului sau buteliei de acetilenă. Arzătorul cu gaz MAPP permite o răspândire mult mai blândă și mai largă a călduii, care este ceea ce vrei atunci când realizezi operaţia de umplere cu cositor. Dacă utilizați un arzător oxiacetilenic, ar trebui să utilizați o flacără de carburare ușoară, adică una care nu are oxigen la fel de mult ca o flacără de sudură. În acest caz flacara va fi albastra, cu nici o zonă galbenă. Modul acesta de lucru va genera o cantitate de căldură mult mai controlabilă. De asemenea, este posibil să se utilizeze un pistol de căldură, cum ar fi cele utilizate pentru îndepărtarea straturilor de vopsea de pe caroserii, etc. Cârpele si apa sunt necesare pentru a se răci zona de lucru după aplicarea stratului de aliaj de încărcare, în vederea prevenirii supraîncălzirii și deformării tablei. Aplicarea – Depunerea straturilor Procedura prezentată nu reprezintă un ghid definitiv, dar este modul în care am constatat, prin proprie experienţă, că se desfăşoară în mod corect luctarea în cazul meu. Ea se bazează pe recomandările și sfaturile din cartea inclusă în kit și, de asemenea, ceea ce am învăţat la cursul mea de seară. Curatenia este cheia - Înainte de a începe, asigurați-vă că totul este curat! Înainte de a începe să aplicaţi aliajul de cositor trebuie să vă asigurați că piesa de lucru este foarte curată si liberă de orice care ar putea contamina încărcarea cu aliaj, in special ulei sau unsoare.Pasta decapantă va face o treabă bună în procesul de curățare a zonei, dar nu va avea acelaşi efect în cazul în care zonă nu a fost mai întâi degresată și curățată până la obţinerea unei suprafeţe lucioase. Aici, (poza 1) puteți vedea aripa fata, curățată la luciu metalic chiar înainte de a lucra la ea.
10.9KB
|
|