CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA
CLUBUL POSESORILOR DE AUTOVEHICULE VECHI DIN CLUJ-NAPOCA. CEA MAI MARE COMUNITATE ON-LINE IN DOMENIUL OLDTIMER & YOUNGTIMER FABRICATE PANA IN 1990, DIN ROMANIA. FORUM FONDAT LA DATA DE 18 IUNIE 2008
Lista Forumurilor Pe Tematici
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA | Inregistrare | Login

POZE CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Sophya Profile
Femeie
25 ani
Bucuresti
cauta Barbat
25 - 54 ani
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA / Coltul Tehnic / Reconditionarea caroseriei prin umplere cu aliaj de cositor Moderat de amb13, fishy86, gavrisan lucian, r16r1150, vranceanu, vwtyp3variant
Autor
Mesaj Pagini: 1
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
Asa dupa cum spune si titlul prezint alaturat un material tradus din limba engleza, despre reconditionarea elementelor de caroserie cu aliaj de cositor. Metoda este folosita de multa vreme in reconditionarile auto si cred ca poate fi de interes pentru unii din colegii de pe forum. Precizez ca pe langa traducere am facut si interpretarea textului astfel incat sa fie de inteles, eliminand expresii care in limba romana nu au inteles. Am intentionat prin materialul acesta sa continui traditia colegilor care au facut cunoscuta munca lor, pentru ca astfel sa dea curaj si celorlalti. Tot respectul pentru toti acestia.
Spor la treaba.


pus acum 12 ani
   
dr_krl
Membru Senior

Din: Oradea si Satu Mare
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 242
Nu vad eu bine sau lipseste materialul?

pus acum 12 ani
   
classicfan
Membru Senior

Din: Craiova
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 2564
?

pus acum 12 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
Aveti rabdare, ca probabil, inca nu a avut timp sa-l puna!

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 12 ani
   
johnny75
Membru Junior

Din: pitesti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 76

mhoria a scris:

Asa dupa cum spune si titlul prezint alaturat un material tradus din limba engleza, despre reconditionarea elementelor de caroserie cu aliaj de cositor. Metoda este folosita de multa vreme in reconditionarile auto si cred ca poate fi de interes pentru unii din colegii de pe forum. Precizez ca pe langa traducere am facut si interpretarea textului astfel incat sa fie de inteles, eliminand expresii care in limba romana nu au inteles. Am intentionat prin materialul acesta sa continui traditia colegilor care au facut cunoscuta munca lor, pentru ca astfel sa dea curaj si celorlalti. Tot respectul pentru toti acestia.
Spor la treaba.



mie nu-mi place metoda asta! e prea complicata ..!!!


_______________________________________
Trabant 601 de luxe, fabricatie 1988

pus acum 12 ani
   
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
Scuze dar nu am reusit din prima incercare.

Recondiţionarea („încărcarea”) cu cositor (staniu)

Articolul de mai jos a fost ceva ce mi sa cerut de către unii dintre membrii forumului de  amatori „Entuziaştii camioanelor FORD”,  pentru a fi inserată într-un articol dintr-unul din numerele despre tehnologie. Am urmat anul trecut un curs de restaurare a maşinilor clasice la universitatea „Valea Tamisei” și o parte a cursului se referea la metode tradiţionale de recondiţionare prin cositorire (încărcare cu aliaj de cositor).
Mulțumesc lui Clint Wilcox pentru că a fost forța motrice din spatele realizării de articole referitoare la tehnologie fiind şi cel care lucrează cu mine pentru a finaliza acest articol .
Nota editorului: Lucrul cu aliaj de cositor nu necesită o tehnologie deosebită, dar necesită mână de lucru calificată.
Un meșter calificat este şi Lee (Lwlandy) Progl, care a efectual recondiţionarea unui unui model F100 din anul 1956. Lee locuiește în Regatul Unit şi susţine un curs „de seară” ce are ca obiect restaurarea maşinilor clasice. El a contribuit cu următorul text:
Utilizarea cositorului ca material de umplutură
De ce cositorul?
Am decis să utilizez metoda încărcării cu aliaj de cositor la reparația caroseriei mele pentru următoarele motive:
          1. Acesta a fost metoda tradițională utilizată în anii cincizeci când camionul meu a  fost produs pentru prima oară.
          2. Ea are caracteristici mult mai bune de ductilitate și rezistență decât încărcarea din material plastic (chit).
          3. Mi se spusese că nu se mai poate practic (sau realist) de făcut în zilele noastre, motiv pentru care pe care am luat această activitate ca pe o provocare personală. Urăsc acest fel de scuze sau motive pentru a nu face ceva ce cred că ar trebui să fie făcut.
          4. Am vrut doar să fiu în măsură să spun că eu am încercat metoda.
Când m-am apucat de reconstrucţia camionului am decis că, deși poate uneori ar fi fost suficient a face câteva mici modificări voi încerca, ori de câte ori este posibil, să fac lucrurile în mod tradițional .
Știu că multe materiale de umplutură moderne (chituri) sunt foarte capabile și, în unele privințe sunt la fel de bune daca nu mai bune decât vechile metode (în special în pregătirea și finisare laterală.
Am decis să mă preocup de utilizarea cositoririi ca metodă de reparare. Cercetarea mea a fost ajutat foarte mult atunci când am urmat o „clasă de seară” (curs de dupa amiază cu privire la tehnicile clasice utilizate în tinichigerie. Recomand cu căldură o clasă de seară de acest tip, în cazul în care este disponibil pentru tine. Puteți citi cu ușurință cărți (și articole scrise de amatori), dar nimic nu se compară cu practica la faţa locului.



Materiale - Instrumente și consumabile
Pentru a efectua activitatea nu aveți nevoie de o mulțime de instrumente sau consumabile. Eu am cumpărat un kit de încărcare de la un furnizor de echipamente de restaurare - Echipament Frost. Aceasta companie este situată în Regatul Unit, cu o adresa de web.. Setul conține toate elementele de care aveți nevoie pentru a începe. Nu a fost ieftin, aproximativ $ 90, dar conținea următoarele:
  - Pastă decapantă pentru lipire (Flux / pasta cositorire) Aceasta este o combinație de cositor pentru lipire și flux, amestecate într-o pastă groasă.
  - Perii
  - Seu
  - 2 Padele, una cu suprafaţă dreaptă si una cu suprafaţă curbă
  - Pilă gen „raşpel” flexibilă
  - 3 baghete de aliaj de cositor, pentru încărcare
  - Manual cuprinzând procedura de încărcare cu aliaj de cositor (aproximativ 50 de pagini care conțin sfaturi și recomandări, însoţite de fotografii)
În plus față de conținutul setului veți avea nevoie de o sursa de caldura pentru topirea aliajului de cositor, niște apă (pentru răcire) și niște cîrpe.
Baghetele din aliaj de cositor furnizate în kit nu au avut semne de identificare pe ele, dar eu cred că erau amestec 30/70, Cositor 30% la 70% plumb. Această compoziţie este de obiceu utilizată în lucrările de restaurare. Plumbul pur se topeste la o temperatură foarte specifică, în timp ce un aliaj de plumb / staniu se topește într-un interval de temperatură dat, şi presupune o etapă solidă. Aceasta este atunci când materialul baghetei nu este încă complet în starea lichidă, dar este într-un stadiu în care
poate fi manipulat și aplicat pe suprafeţele de interes.
Am început prin utilizarea unui arzător oxiacetilenic pentru încălzirea zonelor ce urmau să fie încărcate, dar în curând a schimbat cu un arzător de gaz MAPP (ansamblu compus din butelie de oxigen şi butelie de gaz petrolier lichefiat, în locul generatorului sau buteliei de acetilenă. Arzătorul cu gaz MAPP permite o răspândire mult mai blândă și mai largă a călduii, care este ceea ce vrei atunci când realizezi operaţia de umplere cu cositor. Dacă utilizați un arzător oxiacetilenic, ar trebui să utilizați o flacără de carburare ușoară, adică una care nu are oxigen la fel de mult ca o flacără de sudură. În acest caz flacara va fi albastra, cu nici o zonă galbenă. Modul acesta de lucru va genera o cantitate de căldură mult mai controlabilă. De asemenea, este posibil să se utilizeze un pistol de căldură, cum ar fi cele utilizate pentru îndepărtarea straturilor de vopsea de pe caroserii, etc.
Cârpele si apa sunt necesare pentru a se răci zona de lucru după aplicarea stratului de aliaj de încărcare, în vederea prevenirii supraîncălzirii și deformării tablei.
Aplicarea – Depunerea straturilor
Procedura prezentată nu reprezintă un ghid definitiv, dar este modul în care am constatat, prin proprie experienţă, că se desfăşoară în mod corect luctarea în cazul meu. Ea se bazează pe recomandările și sfaturile din cartea inclusă în kit și, de asemenea, ceea ce am învăţat la cursul mea de seară.
Curatenia este cheia - Înainte de a începe, asigurați-vă că totul este curat!
Înainte de a începe să aplicaţi aliajul de cositor trebuie să vă asigurați că piesa de lucru este foarte curată si liberă de orice care ar putea contamina încărcarea cu aliaj, in special ulei sau unsoare.Pasta decapantă va face o treabă bună în procesul de curățare a zonei, dar nu va avea acelaşi efect în cazul în care zonă nu a fost mai întâi degresată și curățată până la obţinerea unei suprafeţe lucioase.
Aici, (poza 1) puteți vedea aripa fata, curățată la luciu metalic chiar înainte de a lucra la ea.

caroseriei prin umplere aliaj cositor scuze dar reusit din prima incercare. cositor mai jos fost

10.9KB


pus acum 12 ani
   
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
Cositorire
Kit-ul contine pastă decapantă ce va fi aplicată cu ajutorul unei pensule pe suprafaţa ce urmează a fi recondiţionată. Există mai multe metode de aplicare a decapanţilor,sub formă de pulbere sau lichide, dar setul meu are în compunere material sub formă de pastă. Aceasta curăță suprafața care urmează să fie prelucrată și, de asemenea, "conservă" (protejează, zona cu un strat subțire de cositor, care ajută  bagheta de aliaj să adere la suprafaţa tablei.
Folosind o pensulă, aplicaţi decapantul atât pe zona ce urmează a fi recondiţionată cât şi la câţiva centimetri în afara acesteia, pentru a fii siguri de corecta aderenţă a marginilor materialului de umplutură la tabla suport.
Dupa aplicarea pastei pe zona de decapat se va aplică căldură cu arzătorul intr-o maniera atentă, deplasându-se ușor acesta în jurul zonei de lucru astfel încât să nu se producă supraîncălzirea nici unei portiuni din zona de recondiţionat. Când pasta decapantă începe să treacă în mod clar de la starea solidă la cea lichidă, şi să curgă, vă aflați în apropierea temperaturii corecte. Cu un pic mai mult caldură, veți vedea că pasta decapantă se transformă în stropi ce se topesc.
În această etapă, ideea este de a asigura o bună acoperire sau "cositorirea suprafeţei". Acest lucru se face prin ștergerea zonei cu o cârpă pentru a răspândi materialul de lipire și a îndepărta orice exces. În esență, veţi șterge zona pentru a obtine o suprafata stralucitoare frumos acoperite sau aşa numita " suprafață umedă ". Orice zone cu adâncituri sau înnegrite indică faptul că suprafaţa nu a fost curățată în mod suficient și veți avea necazuri la aplicarea straturilor următoare de aliaj. Atunci când se întâmplă acest lucru, cel mai bun lucru de făcut este de a curăța zona din nou. Eliminați tot materialul de cositorire în exces, ștergându-l cu o cârpă.
Aplicarea aliajului de cositor
Cel mai simplu mod de a aplica aliajul este direct din baghetă. Aplicaţi căldură la capătul baghetei și de asemenea în zona pe care aveți deja suprafaţa cositorită, în scopul de a le aduce pe amândouă la o temperatură similară, situată în zona deformării plastice. Când bagheta de aliaj ajunge la temperatura corectă, aceasta începe să strălucească. În acest moment este necesar să împingeți capătul baghetei pe zona cositorită astfel încât să se depună cantitatea necesară de aliaj. Este important ca zona cositorită să fie, de asemenea, încălzită la o temperatură similară, astfel încât bara se lipeste de reparații. În caz contrar, materialul ar cădea pur și simplu de pe piesa de lucru. Odată ce aveți cantitatea necesară de plumb lipit de zona de lucru este timpul pentru a începe răspândirea acestuia.
Această imagine (poza 2) este cu mine aplicând cositor la o aripă.

caroseriei prin umplere aliaj cositor contine pastă ajutorul unei pensule mai multe metode

21.8KB


pus acum 12 ani
   
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
Observați cât de curată este aripa, iar zona mai putin stralucitoare în jurul baghetei de aliaj. Aceasta este zona de lucru pe care am cositorit.
Răspândirea aliajului de cositor
Urmează să efectuaţi aceasta utilizând padelele de lemn sau o bucată de piele. Padelele sunt realizate într-o varietate de forme si dimensiuni, dar am constatat că cele cu suprafaţa plată sunt folosite cel mai mult.
Pregătiţi padelele pentru întinderea aliajului pe suprafaţa de recondiţionat, prin imersarea suprafeţei de lucru a acestora în seu topit, fapt ce împiedică aderarea aliajului de cositor.
În această etapă a lucrului trebuie să se încălzească baia de aliaj de pe suprafaţa panoului de recondiţionat la temperatura corectă de răspândire.
În imaginea alăturată (poza 3) „întind” aliajul de cositor, cu o padelă. Puteți vedea, de asemenea, zone acoperite cu pastă decapantă şi în alte locuri unde este necesară  efectuarea de reparaţii.

caroseriei prin umplere aliaj cositor cât este aripa, iar zona mai putin jurul baghetei aliaj.

12KB


pus acum 12 ani
   
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
O analogie bună privitoare la consistenţa aliajului topit este aceea cu untul .
Imaginați-vă cum ar fi să întindeţi unt pe aripa cu ajutorul unui cuțit de lemn, sentiment similar cu cel al întinderii aliajului topit.
Aliajul de lipit începe să fie stralucitor atunci când este la temperatura corectă. Alternaţi aplicarea flăcării cu folosirea padelei pentru a găsi echilibrul la care aliajul are consistenţa optimă de a fi „întins”.
Nu este nevoie de a avea grija unei depuneri foarte îngrijite de aliaj de umplutură şi nici de depunere a acestuia în exces. Este preferabil ca în cazul în care ați pus prea puţin aliaj acesta să fie repartizat pe toată zona de recondiţionat. Spre deosebire de procedeul „umplerii” cu chit a  zonelor denivelate, la care prin adăugări şi şlefuiri repetate putem efectua în întregime reparaţia, la umplerea cu aliaj de cositor ai doar o singura sansa de a reuşi.
Acest lucru se datorează faptului că atunci când se aplică mai mult aliaj pe partea de sus a zonei, se topeşte aliajul existent, zona necesitând apoi reformarea. Lucru poate fi foarte frustrant.
După ce aţi finalizat umplerea cu aliaj de cositor a suprafaței necesar a fi reparate, trebuie să spălați zona cu apă rece pentru a reduce temperatura si elimina, de asemenea, orice urme de pasta de decapare. Aceasta pastă este foarte acidă si poate cauza probleme la finisajul suprafeţei recondiţionate .
În imaginea din stânga (poza 4) aliajul de cositor a fost aplicat peste întreaga zonă ce necesita recondiţionarea şi este gata pentru finisare.

caroseriei prin umplere aliaj cositor analogie bună privitoare aliajului topit este aceea untul

13.5KB


pus acum 12 ani
   
mhoria
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 542
Finisari - obținerea corectă a acesteia
Finisare este cea mai grea parte a procesului, deoarece este mult mai greu de a lucra cu aliajul de cositor decât cu materialele convenționale de umplere din plastic (chitul). În plus, finisarea aliajului este un proces manual, mai degrabă decât unul automat, aşa dupa cum sunt prelucrate chiturile moderne. Acest proces de finisare se va desfăşura conform unor cerinţe de menţinere a stării de sănătate și de siguranță în muncă, astfel încât să fie înlăturate efectele prezenţei piliturii de aliaj din aer (suspensiile), acestea fiind foarte dăunătoare. Sculele de şlefuire acţionate electric sau cu aer comprimat nu ar trebui să fie utilizate pentru îndepărtarea straturilor de aliaj de cositor .
Procedura generală recomandă pentru rectificarea zonei utilizarea diferitelor tipuri de pile cu rugozitate mare (raşpele). Acestea sunt de tip flexibil, permiţând ajustarea pentru obţinerea unei suprafaţe de lucru de formă concavă sau convexă, în funcție de natura suprafeţei de finisat.
Este foarte ușor să greşiţi utilizând raşpelul. Trebuie să încercați în orice moment să păstraţi pila într-o mișcare dreaptă longitudinală (în lungul pilei), pentru că dacă o lăsați să efectueze o mișcare laterală aceasta tinde să sape și taie canale, mai degrabă decât să netezească suprafata.
Am constatat că este necesar să exersezi mult procedeul de finisare, m-am trezit repetând şi de trei ori operaţiunea de umplere cu aliaj de cositor, doar pentru că am fost foarte zelos la îndepărtarea materialului depus .
După degroșarea cu raşpelul puteți trece la utilizarea pilelor şi cu ajutorul acestora să continuaţi îndepărtarea materialului, până în momentul în care ajungeţi efectiv la finisare. Din acest punct este doar o chestiune de grunduire si vopsire.
Economisirea aliajului de cositor
Un sfat bun este să căutaţi să recuperaţi toată pilitura din aliaj de cositor care se crează în cadrul activităţii de finisare. Acest lucru se datorează faptului că aliajul de cositor poate fi refolosit. Am constatat că o bucată de hârtie amplasată pe podea pentru a colecta pilitura chiar a ajutat. Aceasta este pusă apoi pur și simplu într-un recipient metalic (oală, în care poate fi încălzită pentru a se topi în vederea utilizării ulterioare. Aceasta poate fi făcută prin turnarea aliajului topit într-o formă de natura baghetei iniţiale .
Siguranță
Folosiți bunul simț comun atunci când se lucrează cu aliaj de cositor. Evitați ingerarea piliturii de cositor şi spălaţi-vă întotdeauna pe mâini înainte de a mânca sau fuma. Nu mâncați sau nu păstrați alimente în apropierea zonei de lucru, nu puneţi degetele in gura şi nu atingeţi buzele sau nările. Nu frecaţi fata cu mâneca sau cu alte părți din îmbrăcămintea voastră de lucru .
Ar trebui să lucraţi într-o zonă bine ventilată, pentru a evita supraîncălzirea aliajului de cositor, si aspiraţi zona de lucru în loc de a o mătura.
Bucurați-vă de lucrul dvs.
Îmi place cu adevărat să lucrez cu aliaj de cositor. Nu mică este bucuria este de a vedea expresia de pe fețele baieti tineri din atelier cand ma vad lucrând cu aliaj de cositor. Ei nu au auzit niciodată de metoda umplerii cu aliaj, ca să nu mai vorbim că nu au văzut-o înainte. Data viitoare când participaţi la un show auto sau la clubul vostru auto menționaţi doar că ați lucrat efectiv la încărcarea cu aliaj de cositor, numai pentru a vedea reacția oamenilor din jur.
Cu toate acestea, activitatea de încărcare cu aliaj de cositor este un lucru care nu poate fi învățată cu adevărat în mod teoretic, aceasta se deprinde numai prin practică. Deci, apucă-te de treabă!
Succes .


pus acum 12 ani
   
dre73
Membru Senior

Din: bucuresti
Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 2031
sunt impresionat,poate imi ingaduiti odata sa vad pe viu procesul.de cositorire.tatal meu imi povestea de acest procedeu la garajul unei unitati speciale la volgile din dotare.rugina nu mai are nicio sansa

pus acum 12 ani
   
velum
Membru Senior

Din: BRAD Hunedoara YO2 MNL
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 667
Multumim pt ,,sfaturi" .Am discutat cu cineva din germania despre acest procedeu .omul se ocupa de ani buni cu restaurarea masinilor vechi si folosea acest procedeu .Nu am incercat pana acuma dar cred ca pasta decapanta cea mai potrivita pt acest procedeu este cea folosita pt imbinarea(cositorirea )tevilor de cupru ale instalatiilor de apa
Inca o data multumesc 


_______________________________________
: Ca sa distrugi un popor, ii distrugi cartile, cultura, religia, istoria si apoi, altcineva ii va scrie alte carti, îi va da alta religie, alta cultura, îi va inventa o alta istorie...

pus acum 12 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294

velum a scris:

Multumim pt ,,sfaturi" .Am discutat cu cineva din germania despre acest procedeu .omul se ocupa de ani buni cu restaurarea masinilor vechi si folosea acest procedeu .Nu am incercat pana acuma dar cred ca pasta decapanta cea mai potrivita pt acest procedeu este cea folosita pt imbinarea(cositorirea )tevilor de cupru ale instalatiilor de apa
Inca o data multumesc 

Nu-i buna pasta penrtu cupru!
Pasta pentru cupru si alama e in ambalaj portocaliu, dar exista alta pasta intr-un ambalaj albastru, care este pentru fier si aluminiu.


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 12 ani
   
13 Todesengel
Membru Senior

Din: Bucure-shit
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1561
Dar pe suprafețele verticale cum se procedeaza?  Ceva gen stalpii masinii?

_______________________________________
Jeep...Dar am ramas fan IMS !

     Rust is not a crime !

pus acum 1 an
   
Pagini: 1  

Mergi la