Misu de Cluj
Admin
Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
|
|
Am condus un Corvair.
Zilele astea, pe strazile din Budapesta, am observat o masina neobisnuita. Am banuit bine: este masina americana “de mic litraj”, un Chevrolet Coevair dintre modelele cele mai reusite din programul Chevrolet. Cu aceasta ocazie am studiat doar din exterior, masina cu numere straine, si inalta de doar 130 cm, (sau mai precis 1303 mm inaltime, care este mai plata cu 102 mm, decat un mic Trabant) culoare crem, motor in spate si cu linii drepte. A doua zi l-am cunoscut si pe proprietarul masinii, pe d-nu Francisco Haar, care a venit din Caracas, care ne-a permis sa facem o proba cu aceasta noutate. Pana acuma doar din poze si pe baza descrierilor de fabrica am stiut despore acest nou model de masina. Bineinteles ca era vorba doar de o tura scurta si nu de un test amplu. In schimb este interesant de condus proma masina americana de mare serie, care are spltia tehnica “totul in spate” si care are menirea de a contracara concurenta masinilor europene vandute in numar mare in ultimii ani pe piata din SUA (aici se refera la Vw Broasca si la Renault Dauphine). Nu este nevoie de un studiu aplu, ca sa observam asemanari intre Corvair si Vw Broscuta. Au fost construite pe aceasi principii de baza: motor in spate, boxer racit cu aer. Bineinteles ca exista si diferente intre cele doua modele. Multe chestii difera intre ele, mai ales ca Corvair-ul a fost proiectat conform cerintelor actuale ale clientilor americani, deci si dimensiunile sale sunt mai mari decat la Vw Broscuta. Motorul de la Corvair are 6 cilindrii boxer, cu cilindreea de 2287 cmc, cu puterea de 81 CP/4400 rot/min. (La Vw este motor boxer in 4 cilindrii, de cilindreea de 1192 cmc, cu puterea de 30CP la 3700 rot/min, sau dupa norma SAE 36 CP). Corvairul este o masina comoda de 6 locuri, care s-a nascut cu 20 de ani mai tarziu decat Vw Broscuta si pe rotile sale de 6,50 x 13 poate atinge o viteza maxima de 130-135 km/h. Acest model, pe cate l-am condus este versiunea 769, care a fost dotat si cu transmisie automata de tip Powerglide, fara sa fie nevoie de ambreiaj sau de schimbarea vitezelor. Dar tot sub aceasta forma si cu aceasi motor se fabrica si versiunea 569, care insa are transmisie manualanormala cu 3 trepte de viteza. La modelul condus de mine, era doar o mica maneta, cu care se selecta mersul inainte sau inapoi si cu toate astea, conducerea masinii este simpla si usoara. Corvair are o greutate de doar 1130 kg, accelereaza foarte bine si pana ne-am obisnuit cu servofrana puternica, oprirea a fost fulgeratoare. Suspensiile sunt moi, dar nu exagerat de moi ca la alte masini americane. Sunetul motorului boxer se aude din mers, dar nu este neplacuta. Inca ceva de observat la subansamblele masinii, este tendinta de simplificare. Exteriorul masinii este bland, fara cozi de randunica sau ornamente cromate inutile, atat de caracteristice masinilor americane de pana acuma. Aceste schimbari se vad si din pozele prezentate, la care am adaugat si o poza tip roentgen, din care se poate observa constructia masinii. Nu ar fi exagerat sa spunem, ca Corvair este un exemplu revolutionar al industriei auto americane.
Liener Gyorgy ( este autorul celebrelor carti “Autotipusok”)
Text poze:
Poza de jos: Corvair-ul din 1960 are 4572 mm lungime, 1699 mm latime, cu caroserie autoportanta, patru usi, cu motorul si transmisia in spate. In partea din fata al masinii gasim roata de rezerva, rezervorul de 42 litri si un portbagaj, pentru bagaje mai mari.
Poza de sus: La filtrul de aer comun este legat cate un carburator pe fiecare parte, care alimenteaza cate 3-3 cilindri de la motorul boxer, la care dinamul, pompa de benzina si ventilatorul deracire sunt antrenate de catre arborela cotit prin intermediul unei singure curele amplasat discret.
_______________________________________ NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE! UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR! SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!
|
|