| 
				
					| 
							g-powerMembru Senior
 
 Din: Bucuresti
 Inregistrat: acum 15 ani
 Postari: 1082
 |  | 
				
					| 
 | andi500 a scris: 
 Eu cred că la Ștefănești veneau caroseriile goale iar acolo le asamblu și dotau.
 La Ștefănești nu am auzit să fi existat atelier de caroserii.
 
 Cred că acolo era și departamentul de competiții al celor de la Dacia.
 | 
 
 Era
 
 
 LA CAROSERIE SE INTERVENEA ARTIZANAL
 Pre-fabricarea modelului Dacia Sport a inceput in cursul lui 1981, la sediul Centralei IATSA de la Stefanesti.
 Mai exact, intr-un spatiu al service-ului din comuna pe atunci limitrofa Pitestiului. ,,Este vorba de o locatie in
 care cu putin timp in urma fusesera montate cateva exemplare de Renault 20. Practic, doar scaunele fata, restul
 masinii venind deja echipata de la francezi. Aici urma sa aiba loc, pe durata a doi-trei ani, un proces extrem de
 dificil de punere la punct a fabricatiei Daciei Sport. Si aceasta, datorita exclusiv caroseriei, la modificarea careia
 se intervenea de o maniera absolut artizanala, cu lucrare manuala. S-a creat un atelier pentru caroserie, in care se
 modificau si se asamblau tablele, realizandu-se structura, la care se montau <<uvrantele>>, usi, capote, dupa
 care era transportata la uzina, unde se grunduia. Vopsirea se executa la Stefanesti, intr-o cabina specializata,
 dupa care se mergea in atelierul destinat montajului general, mecanica, interior etc.", mai spune Nicolae
 Cosmescu.
 Dacia Sport a insemnat mai mult decat o caroserie modificata, pentru ca punea si problema unor interventii pe
 partea de mecanica. ,,Reducerea cu 200 de milimetri a ampatamentului a implicat in mod direct si obligatoriu
 modificarea tubulaturii esapamentului, teava intermediara, si a cablului secundar al franei de mana. Dar au fost
 necesare si interventii asupra suspensiilor fata si spate. Mecanica era adusa de la uzina, direct din posturile de
 pregatire. Cu alte cuvinte, grupul motopropulsor, motor plus cutie de viteze, era asamblat si se monta pe
 caroserie. La fel, puntea spate si semipuntile fata", mai spune Nicolae Cosmescu.
 Pentru ca s-a lucrat intr-un service si nu la fabrica, montajul s-a facut un pic diferit decat in uzina de la Colibasi.
 ,,Era o banda cu rulouri de circa 25-30 de metri, pe care erau impinse <<din post in post>> autoturismele care
 urmau sa fie echipate. Iar la capatul ei exista o fosa, pentru lucrarile impuse la partea inferioara, precum atasarea
 puntii spate sau esapamentul. Dupa care, o rampa de directie, de tip service, desigur, rezolva problema
 unghiurilor rotilor. Cu aceasta manevra, operatiunile de realizare ale autoturismului erau incheiate", detaliaza
 inginerul.
 
 
 |  |