Misu de Cluj
Admin
 Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48306
|
|
M-am gandit, ca nu s-ar strica sa fac putina lumina, cu privire la istoria si variantele Gaz 69-ului.
Istoria Gaz 69 - Prezentare si aspecte tehnice.
Fabricat in Rusia. Perioada de fabricatie: 1. IX. 1953 – XII. 1972. Productia totala a modelelor Gaz 69: 634.256 exemplare.
Variante constructive: Gaz 69 – model debaza - 2 usi, 2+6 locuri sau 2 locuri + 500 kg marfa, motor 2112 cmc, 55 CP; Gaz 69A – Commander car – 4 usi, 5 locuri, motor 2112 cmc, 55 CP; Gaz 69 M – versiune pt. export – 2 usi, 2+6 locuri, motor cu cilindree marita 2432 cmc, 65 CP; Gaz 69 AM – versiune pt. export – 4 usi, 5 locuri; motor cu cilindreea marita 2432 cmc, 65 CP; Gaz 69 B – field repair technical assistance car; Gaz 69 E – screened equipment version; 2 usi; Gaz 69 AE – screened equipment version; 4 usi; Gaz 46 – Amphibia MAW; Gaz 19 – versiune experimentala pt. posta, cu hard-top si tractiune 2 WD, pe rotile din spate; 3 usi; Gaz M72 – versiune hibrida, cu sasiul si partea mecanica de la Gaz 69, cu caroserie Pobeda M20;
Productia Gaz 69, a inceput in 1953, ca urmas direct al Gaz 67 B –ului. Timp de aproape 20 de ani a fost produsa in 634.256 exemplare, practic fara modificari majore. Din 1973 a aparut Uaz 469, bazat pe aceeasi platforma tehnica, care i-a luat locul si care inca si in zilele noastre este fabricata in variante modernizate. Primele exemplare al Gaz 69-ului au fost asamblate in uzina din Gorky (Nizhnij Novgorod), de unde vine si numele de GAZ (Gorkij Automobilnij Zavod). Din luna decembrie, al anului 1954, productia Gaz69-ului a fost mutata in localitatea Ulianovsk, in uzinele UAZ (Ulianoskij Automobilnij Zavod). Numele ar fi trebuit modificata din Gaz 69 in Uaz 69, dar masina fiind deja cunoscuta sub vechea denumire, a ramas in actele oficiale ca si Gaz 69. Schimbarea de denumire survenind , mult mai tarziu, in 1973, cu ocazia lansarii noului model revizuit Uaz 469. Din acest motiv, foarte multe piese se potrivesc de la Uaz 469, precum si de la camioneta Uaz 451. De asemenea pe aceeasi platforma tehnica au fost construite si camionetele poloneze Zuk si Nysa. Motorul Gaz 69-ului, precum si multe alte elemente mecanice au fost preluate de la Pobeda M20 aflata in productie intre 1946-1953. Acest motor de baza era de constructie de tip. cu supape in bloc si cu chiulasa plata. Ulterior pt. modelele destinate exportului s-a marit cilindreea de la 2112 cmc la 2432 cmc, puterea astfel crescand, de la 55 CP, la 65 CP. De asemenea, a mai existat o versiune inrudita, numita Gaz M72, care era un hibrid cu sariu si partea mecanica de Gaz 69 pe care era montata caroseria de la pobeda M20. Era de fapt o Pobeda 4WD. Acest model M72, a fost fabricata, doar timp de trei ani, intre 1955-1958, intr-un total de 4677 de exemplare. In zilele noastre fiind un model foarte rar. Pe aceasta am prezentat-o in celalalt topic.
Deci:
Gaz 69 = caroserie cu 2 usi si motor de 2112 cmc; Gaz 69 M = caroserie cu 2 usi si motor de 2432 cmc; Gaz 69 A = caroserie cu 4 usi (commander car) cu motor de 2112 cmc; Gaz 69 AM = caroserie cu 4 usi (commander car) cu motor de 2432 cmc.
62.4KB
_______________________________________ NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!  UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!  SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!! 
|
|