Misu de Cluj
Admin
Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
|
|
cv2adi a scris:
Chestii interesante scieti Domnilor, se vede cá le-ati urmárit pe "viu " ascensiunea si apogeul, mai apoi apusul.Insá mi se pare foarte scurtá aceastá perioadá de fabricare, precum si numárul masinilor produse, si durata vietii lor pe sosele.(in comparatie cu 1300, 1310 ) Au dispárut cam repede zic eu. Faptul cá au fost utilizate ca taximetre spune tot !!! Si denotá un uz foarte sever, cu moarte timpurie ..... Cred cá a fost un model fácut in pripá, oarecum superficial protejat anticorosiv, si practic condamnat la moarte inai8nte de iesirea pe ussa fabricii tocmai din cauza tehnologiei superficiale folositá Ele au avut elemente de tablá stndard confectionate la presá in fabricá, sau au avut soarta "sportivelor "la care se lucra tinichigeria individual cu mána, cu ciocanul, ap de sudurá, etc la fiecare masiná in parte ??? Asa ceva am inteles eu din discutiile purtate cu detinátorii si cunoscátorii "sportiivelor .....cá erau lucrate cu mána ! |
Dacia 1320 si Dacia 1325 Liberta sunt modele complet diferite, din perioade diferite.
Atat 1320, cat si 1325 Liberta au fost fabricate la Dacia, pe acelasi banda de montaj cu Berlinele si Breakurile din perioada respectiva.
Dacia 1320 era un model foarte rar, initial proiectat pentru membrii de baza ai PCR, ca cei din varf aveau Dacia 2000 (Renault 20), iar cei de la judete initial aveau Renaul 18 ( de obicei albastre) la sfarsitul anilor '70. Apoi cei din PCR erau suparati casefii mari aveau Dacia 2000, si ei trebuiau sa se multumeasca cu Dacia 1310/1410. Vroiau neaparat ceva inedit care sa le deosebeasca de omul de rand si care sa semene cat mai mult cu Dacia 2000 (Renault 20). Asa a aparut Dacia 1320 in septembrie 1987, care avea forma asemanatoare cu Renault 20 (privit din lateral), avea interiorul complet remodelat, cu scaune anatomice pe fata, bord CN1, paanouri de usi cu tapiterie preformata din pliuretan si clante de usa ingropate. Pe fata capota motor era tot de CN1 fara adancitura din mijloc specifica Daciilor 1300-1310-1410. Masca era de CN1 dintr-o singura bucata, avand grila si ramele farurilor corp comun, faruri mari patrate CN1, semnalizari laterale langa faruri, tot CN1. Barile din fata si din spate erau din fibra de sticla de forma aerodinamica. La vremea sa era o masina iesita din comun, mai ales ca atunci aparusera si culorile metalizate, dar erau si multe exemplare negre. Pe spate avea lampile ca la 1310. Motorizarea era identica cu Dacia 1310-1410, cu motoare de 1289 cmc si motoare de 1397 cmc, dar majoritatea erau cu cutii cu 5 trepte, foarte putine cu 4 trepte. Iar franele erau cu dublu circuit si cu tambui pe spate mariti si cu saboti autoreglabili, ceea ce a fost ulterior preluat in anii 90 si la berlinele de serie. Tin minte ca aveam in vecin, care era secretar de partid in PCR, a fost printre primii care a cumparat un 1320 negru. Toata lumea ne uitam la ea ca la un tablou Picasso, asa de neobisnuita era. Apoi la scurt timp a venit revolutia si toate urmele care aminteau de PCR trebuiau sterse, asa ca tovarasu din vecini, in februarie 1990, a vandut foarte rapid Dacia 1320 si si-a cumparat un Mercedes "Bot de cal" W114 de culoare rosie... atunci iarasi ne uitam cu totii la aia. Interesant ca Daciile 1320, de si inainte de revolutie erau menite pentru a da un anumit statut socilal, celor de la PCR, dupa 1990 au ajuns sa fie preferatele taximetristilor. Dupa revolutie mult timp era plin de Dacii 1320 care faceau Taxi. Majoritatea au fost distruse,doar foarte putine exemplare (probabil doar cateva sute) mai exista in momentul actual, cea ce in viitor o va face din ea un model clasic rar si cautat. Va fi mult mai rar decat Dacia sport! Fiind fabricate intr un numar mic de exemplare intre 1987-1990, foarte putine au supravietuit. Dar calitativ erau niste masini, peste calitatea modelelor de serie (berlina si break) din acea perioada de sfarsit de comunism premergatoare revolutiei.
Cu 1325 era cu totul alta poveste. Dupa 1990 vanzarile de 1320 au scazut drastic, din cauza ca erau un fel de simboluri comuniste. Atunci cei de la Dacia in 1991 au facut un face lift la 1320, cu care i-au scurtat spatele cu vreo 15 cm si au adaugat niste lampi spate unice de dimensiuni mari. A primit denumirea de "1325 Liberta" in cinstea revolutiei. In mod ironic prototipul a lui 1325 a fost prezentat la TIB 1989 la indicatiile lui Ceausescu, care era nemultumit ca 1320 prea mult seamana cu Dacia 2000 si se simtea iritat de asemanare. Ulterior acelasi proiect in toamna lui 1991 a devenit simbolul libertatii. Dar din cauza lipsei de fonduri specifice inceputlui anilor '90, a fost radical simplificata si multe elemente preluate iarasi de la Berlina si Break, ca sa reduca costurile de productie. Au renuntat la scaunele speciale si la tapiteria speciala la usi, totul a revenit in interior la vechiul stil si vechiul interior de 1310, cu tapiterii de usa de tip vechi din vinil, cu scaune si interior identic cu Dacia Break, bordul la unele a ramas de CN1 putin restilizat si rotunjit, dar unele exemplare aveau si bord de 1310 complet negru (tip scoica) fara insertii din aluminiu, bord aparut la toate Daciile de serie in vara lui 1992. La fel si manerele de usi ingropate specifice Daciilor 1320 au disparut, iar Liberta avea clantele vechi de 1310 din anii '80. Masca si farurile de CN1,au ramas in perioada 1991-1994, apoi din 1995-1997 era cu bot de CN2-CN3 cu faruri tesite la colturi, cu grila radiator mic din tabla si cu capota motor rotunjita in fata. Barile fata su spate la inceput au fost de tip CN2 (facute special pentru Liberta) din fibra de sticla, apoi din 1995 cu spoilere din plastic maleabil cu care au fost echipate si Berlinele si Breakurile de dupa 1995. Motorizarea Daciilor 1325 Liberta intre 1991-1994 a ramast tot acele vechi motoare de 1300 si 1400 cmc, combinate cu cutia cu 5 trepte. Apoi in 1995 a aparut motorul de 1557 cmc cu carburator dublu corp Solex (asemanator cu cel de Oltcit), care ulterior a echipat si Dacia Break, precum si Dacia Nova, Dacia Nova GT si chiar si primele Dacii Nova GTi din 1998-2000, inainte ca fabrica sa fie din nou preluata de Renault. Unele serii speciale in numar foarte mic, in special cele pentru raliuri, erau dotate cu noul motor de 1600 cmc OHC cu axul cu came in chiulasa, dar aveau mari probleme de fiabilitate si s-a renuntat la acel motor, preferand motorul vechi marit de la 1397 cmc la 1557 cmc, dar in rest identic cu vechile motoare de Dacie. Deci intre 1995-1997 Dacia 1325 Liberta a avut doar motorizari de 1400 si 1600 cmc combinate cu cutii cu 5 trepte. In 1997 Dacia Liberta a fost retrasa definitiv din productie din cauza cererii reduse, lumea prefera Dacia Break cu motor de 1600 cmc in locul ei, care era mult mai spatioasa decat Liberta cea cu spatele tesit. Ulterior dupa 1999, pana in 2004 motoarele de 1400 cmc si 1600 cmc au primit injectie monopunct pe Daciile CN4, dar 1325 Liberta nu mai apucase sa devina CN4, ca disparut inainte ca Renault sa preia Dacia. Liberta s-a fabricat mult mai mult timp intre 1991-1997, in mult mai multe exemplare decat Dacia 1320. Plus ca in timp ce Daciile 1320 erau facut la calitate cat mai buna, pentru membrii PCR, la Dacia 1325 Liberta, toate dotarile au devenit asemanatoare cu modelele de serie (Berlina si Break), iar calitatea era mai mult decat indoielnica sau mai corect zis foarte proasta, specifica Daciilor de la mijlocul anilor '90. Se spune ca cele mai proaste Dacii s-au fabricat intre 1991 si 1994, anul 1993 fiind varful in ce priveste calitatea cea mai proasta. Dacia Liberta a avut multe exemplare vopsite in culori metalizate, si chiar si cu geamuri fumurii din fabrica, dar calitatea tablei era foarte proasta, iar protectia anticoriziva era aproape inexistenta, rugina era la ea acasa si o manca cu mare pofta pe saracele Dacii 1325 Liberta.
In concluzie, atat Dacia 1320, cat si 1325 Liberta sunt modele rare si cu potential colectibil in viitorul apropiat, dar recomadarea mea este sa te orientezi catre 1320, ca la 1325 Liberta, calitatea proasta specifica anilor '90 iti va alunga tot elanul de colectionar. (Eu personal nu as avea nervii sa cumpar asa ceva, ca am facut destui nervi in perioada cand veneau zilnic la atelier sa le repar. Prefer masinile anilor '70 si inceputul anilor '80, dupa aia nu vreau sa aud de ele). Dar si perlele postdecembriste de genul Daciei 1320 Liberta, Dacia Nova R523 cu hayon panoramic de sticla, Dacia Nova R524, apoi Nova GT si Nova GTi, merita mai multa atentie, ca fac si ele parte din trecutul nostru si sunt pe cale de disparitie Nova R523 din primele serii 1995-96 chiar ca nu mai vazusem pe strazi de foarte multa vreme!
_______________________________________ NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE! UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR! SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!
|
|