CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA
CLUBUL POSESORILOR DE AUTOVEHICULE VECHI DIN CLUJ-NAPOCA. CEA MAI MARE COMUNITATE ON-LINE IN DOMENIUL OLDTIMER & YOUNGTIMER FABRICATE PANA IN 1990, DIN ROMANIA. FORUM FONDAT LA DATA DE 18 IUNIE 2008
Lista Forumurilor Pe Tematici
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA | Inregistrare | Login

POZE CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Profil GeorgianaBC
Femeie
23 ani
Bacau
cauta Barbat
28 - 80 ani
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA / File de istorie / Istoria Lastunului - Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii Moderat de amb13, fishy86, gavrisan lucian, r16r1150, vranceanu, vwtyp3variant
Autor
Mesaj Pagini: 1
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Am gasit  o poveste tare interesanta!

" Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii


Fiara de plastic a luat cu asalt soselele tarii
Lastun, automobilul de mic litraj - o initiativa laudabila - a fost vitregit din cauza dorintei conducatorului iubit de a reduce cu orice pret costurile de fabricatie.

13/04/2004 (Actualizat 7:00)

199 vizite

Imprimă
E-mail
Era o vreme in care economia devenise cuvantul de ordine al societatii romanesti. Elevii colectau fier vechi, maculatura, sticle si borcane, pensionarii predau pana si ambalajul pastei de dinti sau tubul gol de la deodorantul Mozaic. Nu se mai produceau aeroterme pentru ca oamenii sa nu mai consume curent electric. Iar regimul comunist in frunte cu primul fiu al tarii se declara preocupat de „grija fata de om" si de „asigurarea bunastarii materiale a intregului popor".

Intaiul descalecat

Si cum autoturismul a fost intotdeauna un simbol al bunastarii, Ceausescu s-a gandit sa ne daruiasca unul econom. Facuta din materiale foarte ieftine - carpa, lemn si fibra de sticla - si cu un consum mic de benzina, aceasta masina trebuia sa fie „pentru tot poporul". Impins de acest vis maret, Ceausescu i-a adunat la Bucuresti, la Institutul National de Motoare Termice (INMT), pe cei mai mari specialisti romani din industria usoara si de automobile si le-a cerut sa conceapa „autovehiculul ideal": din tabla ca cea folosita la cutiile de bere. „Cea mai subtire tabla folosita in industria de automobile este cea de 0,7. Ceausescu a zis: „Tovarasi, sa facem o tabla de 0,4!". Ori tabla de 0,4 este tabla de cutie de bere, pe care o strangi in mana. Nu se poate prelucra", a declarat Constantin (Bobita) Hlebovschi, inginer in echipa de probe de cale pentru automobilul de mic litraj.

Stopati risipa!

In goana lui dupa reducerea cu orice pret a costurilor de fabricatie, Ceausescu a mai cerut ca bordul noii masini sa fie facut din lemn si in loc de placa de bord sa se monteze o policioara de lemn. Si scaunele trebuiau sa fie din lemn sau sa se foloseasca cele de tramvai. In cel mai bun caz ar fi acceptat „risipa" unui cadru de fier, care, in loc de sezut si de spatar, sa aiba panza ca la scaunele de gradina. Au iesit pana la urma scaune tapitate, dar cu vinilin, nu cu piele, pentru ca ar fi costat mai mult pielea scaunelor decat masina", a povestit Hlebovschi. Si dotarea Lastunului cu mochete de 3 milimetri grosime a fost considerata paguboasa pentru economie. A cerut sa fie subtiate la 1,5 milimetri.

Compromis

Desi a fost biciuit cu „indicatii pretioase", colectivul de proiectare a muncit cu entuziasm, zi si noapte, timp de patru ani. „Pentru noi a fost o ocazie care ti se ofera o data in viata: sa participi la nasterea unui automobil", a declarat Hlebovschi. „Tineam cont cat puteam de indicatiile de sus - aveam o multime de supraveghetori care urmareau daca respectam indicatiile. Am facut tot felul de compromisuri pentru ca masina sa iasa bine. Sa fie totusi un automobil, nu un tractor", a adaugat acesta.


„Nu proiecte ne trebuie"

Ca orice ctitorie a epocii de aur, noua masina trebuia sa fie gata in cinstea memorabilei zile de 23 august. „Aveti turnatorie in Bucuresti, piesele se pot turna intr-o zi, doua, la orice fabrica, pentru cinci motoare si, in iunie, cel mai tarziu, sa fie masina aici, in fata sediului Comitetului Central. Primele doua-trei bucati sa fie gata pana la 23 august, ca sa putem iesi cu ele la demonstratie. Adica trebuie inceput imediat, luat un model de motor mic si facut schita, nu spun proiect, nici nu vorbesc de proiect. Schita sa fie facuta din lemn sau din tabla, imediat pregatit si pe urma, intr-o saptamana, sa incepeti sa turnati piesele, fara calcule, fara proiectare. Nu proiecte ne trebuie, ci trebuie gandit sa lucram operativ: sa poti lucra in trei luni ceea ce se lucra inainte in trei ani", le explica Ceausescu inginerilor, in timpul primei intalniri de lucru.

Plimbare fara ambreiaj

Prima varianta a masinii a fost botezata Egreta si era mai colturoasa decat Lastunul. Ea a fost montata si prezentata la expozitie in ajun de 23 august 1980. „Ceausescu l-a vazut, i-a placut si ne-a spus sa continuam", isi aminteste Bobita Hlebovschi. De altfel, in 30 decembrie 1980, cu ocazia prezentarii unui model imbunatatit al Egretei, Ceausescu a facut prima si ultima lui plimbare cu autoturismul de mic litraj. „Am stat patru zile si patru nopti sa-l punem la punct pentru ca vizita se anuntase in ultimul moment.

Dupa ce l-am montat si l-am finisat, am constatat ca are o defectiune - nu functiona ambreiajul. Nu mai aveam timp sa remediem pentru ca trebuia sa apara Ceausescu si plimbarea lui prin curtea institutului s-a facut fara ambreiaj. Ceausescu era langa mine, in dreapta, si Avram, ministrul Constructiilor de Masini, un tip foarte inalt si corpolent, imi sufla in ceafa. Nu au observat ca nu am ambreiaj. Ceausescu a fost incantat si a spus ca masina este foarte buna daca Avram a reusit sa intre pe bancheta din spate", povesteste Hlebovschi.

Cadou iubitului conducator

Prototipul a fost definitivat in 1984, dupa numeroase testari si imbunatatiri. Fabricatia in serie a inceput in 1986, la Timisoara, pe structura fostei fabrici „Tehnomet", care la vremea respectiva producea si vopsea custi pentru iepuri si baterii avicole. In acel moment, automobilul de mic litraj pe care proiectantii il alintau „fiara soselelor" si-a primit numele de scena Dacia 500 Lastun. El a fost scos la vanzare in 26 ianuarie 1988, de ziua lui Ceausescu.

Insa dupa numai doi ani de viata, Lastunul a fost scos din fabricatie. Dar vanzarile au continuat pana la epuizarea masinutelor din stoc. In 1992, guvernul a stins lumina la Autoturisme Timisoara, motivănd ca Lastunul nu mai este competitiv si nu mai reprezinta poporul roman.

Insa dupa numai doi ani de viata, Lastunul a fost scos din fabricatie. Dar vanzarile au continuat pana la epuizarea masinutelor din stoc. In 1992, guvernul a stins lumina la Autoturisme Timisoara, motivănd ca Lastunul nu mai este competitiv si nu mai reprezinta poporul roman.

Florina Zainescu

INEDIT

Lastunul, masinarie de razboi

Desi poate parea o gluma, cei care conduceau destinele Armatei in acea perioada au vrut sa transforme automobilul de mic litraj in masina de lupta. Influentati de entuziasmul lui Ceausescu vizavi de „Fiara soselelor", au vrut sa vada si ei minunea. „Prima masinuta - Egreta - a fost vizionata de o comisie de la Armata. Erau interesati de ea pentru ca, fiind micuta, ar fi fost usor de parasutat in zonele de conflict si s-ar fi putut strecura foarte bine pe linia frontului. Voiau sa o foloseasca ca autovehicul decapotat, cu ajutorul caruia sa transporte munitia in linia intai si sa adune ranitii." , povesteste Boby Hlebovschi. De altfel, in multe tari exista autoturisme de mic litraj militare.

100% romanesc

„Am intrat in hora, abia dupa ce castigasem un concurs de caroserii. Tin minte ca cei din Industria Chimica au propus doua variante de caroserie pentru Dacia 500, dar s-a ales cea de poliester armat cu fibra de sticla", isi aminteste proiectantul, Adrian Marian. „Proiectul masinii a fost elaborat la Bucuresti, iar in 1986, Ceausescu ne-a mutat pe toti la Timisoara, pentru ca aici erau cei mai buni specialisti in montaj. Inchipuiti-va ca Lastunul se facea din piese care proveneau 99% de pe plan local. Asa se explica de ce costurile acestei masini erau atat de mici", a adaugat Adrian Marian. (Tiberiu Kiss)



Istorie

An de aparitie: 1988
# Dacia 500 A trecut cu brio toate testele de manevrabilitate, de rasturnare, de franare, de vant lateral sau de impact
# Greutate: 525-550 de kilograme
# Motor cu 2 cilindri raciti cu aer (22,5 CP)
# Consum: 3,3 l/100 km
# Viteza maxima: 106 km/h
# Capota motor si hayonul spate (capacul porbagajului) din fibra de sticla si panouri de usi din material plastic
# s-au vandut circa 6.000 de exemplare in 4 ani
# Pretul de vanzare: 52.000 de lei

Bancuri

- Ce se intampla cu un Lastun cand i se face plinul? - I se dubleaza valoarea.

- De ce nu te lasa la PECO sa pui benzina in Lastun? - Este interzis in recipiente de plastic.

- De ce ai nevoie daca doua Lastunuri fac accident? - De un faras si o matura...

- De ce se Lastunurile se vindeau mai bine la sfarsitul lunii Martie? - Urma 1 aprilie...

- Care e cea mai mica piesa dintr-un Lastun? - Creierul proprietarului...

Merge Bula cu taica-su la plimbare intr-un Lastun. La un moment dat, intreaba Bula: - Tata, tata, chestia aia din dreapta este Marele Zid Chinezesc? - Nu, Bula, aia este bordura...

Unul îsi invita noua prietena la un picnic. Ea, încântatoare apare cu o tinuta apetisanta iar el cu Lastunul. În sfârsit ajung într-o poiana singuratica pe malul unui lac. Ea sare din "masina" îsi arunca hainele de pe ea si da sa fuga înspre apa. El ramâne în Lastun. Ea se întoarce putin uimita si întreaba: -Ce faci nu vi în apa? -Daca ai stii tu, zice el, daca nu te-as iubi as putea iesii din masina!...

Î:Care este numele stiintific al soferilor de Lastun? R:Accelerat or de particole... ______ __ Î:Ce se întâmpla cu un Lastun daca trece peste un câine? R:Trebuie sa vada cum va reusi sa se dea jos de pe spinarea animalului... _____ ___ Î: De ce dura asa de mult de la plata pâna la livrarea unei "masini" Lastun? R: Pentru ca serviciul de colete al Poastei Române avea probleme cu livrarea... _______ Î: De ce ai nevoie daca doua Lastunuri fac accident? R:Un foras si o matura...


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Azi ma uitam la pozele puse de Sechi, cu Trabantul 600 si am ramas scocat cand am vazut cum este compartimentul motor la Trabant!

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii azi uitam pozele puse sechi, trabantul Admin

50.4KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Si iata motorul de Lastun, din aceeasi unghi

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii iata motorul lastun, din aceeasi unghi Admin

45.5KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Caracteristici generale:

- 3 usi
- locuri (2+2)
- viteza maxima : 106km/h
- viteza economica: 70km/h
- Panta maxima de urcare cu sarcina maxima : 18 grade
- Greutatea si repartizarea sarcinii:
- Autoturismul gol in stare de mers:590kg
Punte fata : 344kg
Punte spate: 246kg
- greutate totala maxima autorizata : 910 kg
punte fata : 430kg
punte spate : 480kg
- sarcina utila maxima 310kg

Motor GV-500
- nr cilindri 2 in linie , inclinati 15 grade
- alezaj 74mm
- cursa 58mm
- cilindree 499 cmc
- raport de comprimare 9:1
- putere nominala 22,5 CP la 5500 rot/min
- cuplu maxim 3,45 daN. m la 3500 rot/min
- turatia maxima 6000 rot/min
- carter aliaj aluminiu
- arbore cotit 2 fusuri palier
Joc culbutor cama (la rece) 0,20 la 0,25mm
Supape in V la 70 de grade
Arbore cu came in chiuloasa
Comanda arbore cu came prin curea dintata
Carburant benzina Premium 1
Capacitate rezervor 22l
Capacitate baie de ulei 3litri
Capacitate cutie de viteze 1,2litri
Sistem racire cu aer
Ventilator cu functionare continua
Suspensii Fata: tip Mac Pherson
- brat inferior triunghiular
- arcuri elicoidale
- amortizoare hidraulice


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
automobil)

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172










_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Macheta Lastun

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii macheta lastun Admin

26.4KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Egreta - Prototip Lastun
3 exemplare fabricate intre 1980-83.

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii egreta prototip lastun3 exemplare Admin

35.5KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Egreta

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii egreta Admin

26KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Egreta+ un prototip din 1984

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii egreta+ prototip din 1984 Admin

35.3KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Primele Lastunuri de serie

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii primele lastunuri serie Admin

41.9KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
La munte

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii munte Admin

34.9KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Seria a doua, cu caroserie de tabla si stopuri mari

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii seria doua, caroserie tabla stopuri mari Admin

40.7KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Avea si masca modificata

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii avea masca modificata Admin

35.4KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Lastunul cu caroseria alungita, care a ramas in stadiu de prototip

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii lastunul caroseria alungita, care ramas Admin

18.9KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
A fost expusa la TIB 89

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii fost expusa tib Admin

41.9KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Si ultimul prototip INA 900 cu motor in 3 cilindrii, racit cu apa derivat din motorul de Dacia 1300

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii ultimul prototip ina 900 motor cilindrii,

14.6KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Tot Ina 900- aceste poze sunt facute de catre un coleg de pe aro4x4.net

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii tot ina 900- aceste poze sunt facute Admin

24.3KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Masina se afla in curtea facultatii de mecanica dib Brasov

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii masina afla curtea facultatii mecanica Admin

37KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Inca o poza cu Ina 900

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii inca poza ina 900 Admin

19.6KB


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928
Da,asa a fost....sá fie: un nou náscut ucis in primii ani de viatá!Cred cá cele cu motor de 900 in 3 cilindri suntt mai iuti.
Eu am vázut prin anii 95-96 aici in -ungaria un Lástun castrat de un mester cáruia i-a pus un motot si cutie de Suzuki Maruti 800 cmc in 3 cilindriMergea de rupea soseaua.
Masina a fost scoasá la vinzare nu mult dupá aceea dar nu mai stiu de soarta ei.  


pus acum 14 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928

Misi din Cluj a scris:

Si iata motorul de Lastun, din aceeasi unghi

Hát Tu Misi prietene ce-ai crezut ???Inginerii de la Lástun nu prea aveau altceva de fácut decit sá copieze ceva care si-a dobindit functionalitatea de decenii.....
Nu prea li s-a dat posibitáti,masina trebuia sá iasá ieftiná,din materii prime inexistenete la ora aceea,sau de calitate proastá,deoarece asa cum scrie in articol,nu desene ne trebuie Tovarási,aia e pierdere de vreme-ci schite.....fácute de mántuialá si treceti la lucru.
Cam asta a fost pe atunci in Timisoara,unde vránd-nevránd am fost martorul ocular al nasterii si mai apoi a copiláriri Lástunurilor....      

Modificat de cv2adi (acum 14 ani)


pus acum 14 ani
   
R16
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1247
La TVR Timisoara s-a difuzat un reportaj despre istoria Lastunului.
S-a povestit cum a luat nastere masinuta, au fost intervievati designerul, seful de proiect si cel de productie, s-au dat detalii din "interior" despre aventura producerii acestuia, cat costa fabricarea acestuia etc. Au fost aratate si poze cu diferite variante ce urmau a fi construite cabrio, utilitara, pick up etc
A fost interesant sa auzi cum bietii oameni se chiniau sa fabrice aceasta masinuta cu utilaje si muncitori care inainte produceau piese de tractoare...
Costul de productie final al unui singur exemplar ajungea la 140.000 lei pe cand el se vindea cu 37.000 lei...va dati seama de profitabilitatea modelului

La sfarsitul reportajului a fost prezentat exemparul albastru vazut si mai sus TM-06-HUK
I-am vazut pe propietari cum se chinuie sa-l porneasca si dupa nenumarate incercari si surubareli reusesc in sfarsit sa-i dea viata motorului acela cu sunet ciudat urmat de o filmare pe strazile din Timisoara pana cand...SURPRINZATOR in timp ce era filmat Lastunul se supara si printr-o smucitura ramane pe 3 roti... i s-au rupt (in timp ce mergea pe strada) prezoanele de la roata spate, roata care inainte sa fuga inaintea masinutei a reusit sa-i sparga stopul din spate. Toata faza s-a terminat intr-un hohot de ras generalizat al martorilor si un om de pe strada care vine si returneaza roata din mijlocul strazii...

Modificat de R16 (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Probabil a fost regizata faza sau in cel mai rau caz nu a strans omul prezoanele, ca-s fparte bine facute si daca era strans bine, nu avea cum sa-i pice roata!
Eu pe a mea o voi inmatricula luna viitoare si voi circula prin Cluj cu ea!


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928

R16 a scris:

La TVR Timisoara s-a difuzat un reportaj despre istoria Lastunului.
S-a povestit cum a luat nastere masinuta, au fost intervievati designerul, seful de proiect si cel de productie, s-au dat detalii din "interior" despre aventura producerii acestuia, cat costa fabricarea acestuia etc. Au fost aratate si poze cu diferite variante ce urmau a fi construite cabrio, utilitara, pick up etc
A fost interesant sa auzi cum bietii oameni se chiniau sa fabrice aceasta masinuta cu utilaje si muncitori care inainte produceau piese de tractoare...
Costul de productie final al unui singur exemplar ajungea la 140.000 lei pe cand el se vindea cu 37.000 lei...va dati seama de profitabilitatea modelului

La sfarsitul reportajului a fost prezentat exemparul albastru vazut si mai sus TM-06-HUK
I-am vazut pe propietari cum se chinuie sa-l porneasca si dupa nenumarate incercari si surubareli reusesc in sfarsit sa-i dea viata motorului acela cu sunet ciudat urmat de o filmare pe strazile din Timisoara pana cand...SURPRINZATOR in timp ce era filmat Lastunul se supara si printr-o smucitura ramane pe 3 roti... i s-au rupt (in timp ce mergea pe strada) prezoanele de la roata spate, roata care inainte sa fuga inaintea masinutei a reusit sa-i sparga stopul din spate. Toata faza s-a terminat intr-un hohot de ras generalizat al martorilor si un om de pe strada care vine si returneaza roata din mijlocul strazii...

Eu cred cá faza cu ruperea rotii este mai mult rusinea proprietarului care din lipsá de cunostinte sau indolentá nu i-a fácut service-ul si reparatiile aferente .Nu era caracteristicá acestei masini ruperea prezoanelor,desi dacá tinem cont de perioada cea mai cruntá de penurie de materiale,tehnologie si alte cele caracteristicá acestei perioade al epocii de aur.....nu ne putem mira de calitatea materialelor care au fost folosite in construirea acestei masinute ! Mie unul imi plac Lástunurile,cu toate minusurile lor,fiind martor ocular al nasterii lor si a drumurilor de probá-rodaj prin oras al masinilor,oarecum imi apare si o parte din din anii studentiei .....    


pus acum 13 ani
   
R16
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1247
Nu a fost nimic regizat din pacate, faza s-a intamplat in timp ce se circula pe strada iar lastunul era filmat din alta masina, de altfel toata faza a fost reluata si cu incetinitorul.
Intr-adevar masina nu are nici o vina, propietarul trebuia sa aiba grija de ea


pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Totusi eu cred, ca este vorba de un reportaj educativ pentru tineret, din ciclul “Hai sa ne batem joc de istoria noastra” gen de emisiune, foarte la moda si foarte savurat de publicul telespectator mioritic.
Astfel de emisiuni au mai fost facute despre Aro, Dacia, Oltcit, etc.
Si bineiteles, ca dupa o astfel de emisiune se baga vreo trei reclame de tipul: “Arunca-ti rabla la gunoi si hai sa-ti iei Logan cu 1 euro/zi”


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928
Da,su se ajunge la un fel de lipsá totalá de de curiozitate si interes fatá de trecutul automobilistic si totodatá generatia crescutá intr-o astfel de atmosferá indiferent ce tip de masiná veche vede pe drumuri in loc sá-i trezeascá senbtimente de stimá si intres va trezi sentuimente de batjocurá,si dispret fartá de tot ceea ce este vechi! Cánd m-am oprit cu ani in urmá in fata blocului luiTaicá-meu m-am trezit cu vreo 5 copii in jurul meu care tocmai jucau fotbbal care isi ziceau : Hai sá vezi masiná din filmele cu idioti !!!-cred cá se referea la renumitele filme ale lui Louis de Funes.....
Ce mai vrei culturá de la o astfel de educatie care face idiot un actor atit de renumit,ale cárui filme tim po de decenii au fost pe primul loc in topul celor mai vizionate filme,si a cárui tehnicá artisticá se predá la scolile din Holywoood de teci de ani !
Piná nu dispare aceastá mentalitate,nu te poti astepta la niumic constructiv si pozitiv din partea unei astfel de generatii !Poate cá intre ei sunt interesanti si báieti giorno cum se spune....dar dacá nimeresc intre niste oameni mai cultivati se fac de rás indiscutabil !
Noi cred cá putem ajuta intrucitva ptr a educa cit de cit acesti oameni sá-si revizuiascá atitudinea si párerea f.de trecut.Dacá nu noi,soarta o va face in locul nostru....sunt sigur.Dar treaba necesitá timp.        


pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172

cv2adi a scris:

Da,su se ajunge la un fel de lipsá totalá de de curiozitate si interes fatá de trecutul automobilistic si totodatá generatia crescutá intr-o astfel de atmosferá indiferent ce tip de masiná veche vede pe drumuri in loc sá-i trezeascá senbtimente de stimá si intres va trezi sentuimente de batjocurá,si dispret fartá de tot ceea ce este vechi! Cánd m-am oprit cu ani in urmá in fata blocului luiTaicá-meu m-am trezit cu vreo 5 copii in jurul meu care tocmai jucau fotbbal care isi ziceau : Hai sá vezi masiná din filmele cu idioti !!!-cred cá se referea la renumitele filme ale lui Louis de Funes.....
Ce mai vrei culturá de la o astfel de educatie care face idiot un actor atit de renumit,ale cárui filme tim po de decenii au fost pe primul loc in topul celor mai vizionate filme,si a cárui tehnicá artisticá se predá la scolile din Holywoood de teci de ani !
Piná nu dispare aceastá mentalitate,nu te poti astepta la niumic constructiv si pozitiv din partea unei astfel de generatii !Poate cá intre ei sunt interesanti si báieti giorno cum se spune....dar dacá nimeresc intre niste oameni mai cultivati se fac de rás indiscutabil !
Noi cred cá putem ajuta intrucitva ptr a educa cit de cit acesti oameni sá-si revizuiascá atitudinea si párerea f.de trecut.Dacá nu noi,soarta o va face in locul nostru....sunt sigur.Dar treaba necesitá timp.        


Da, ai perfecta dreptate! Asta este unul dintre scopurile existentei acestui forum!
Poate incet-incet se mai lipeste ceva pe astia, chiar daca nu le plac masinile vechi, tot ramane vreo idee pozitiva ascunsa in creierul lor!


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
R16
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1247
Fiecare generatie are alte repere la care sa se raporteze.

Cei cu experienta (sa nu folosesc cuvantul batrani) apreciaza oldtimerele pt ca erau masinile care le-au colorat tineretea si pe care au invatat sa conduca iar acum au nostalgii si isi pot permite masina la care doar visau in tinerete...

Cei tineri apreciaza mai mult un bemveu stalcit de Bangle sau orice masina ce scoate un nor de fum negru si are scris TDI pe portbagaj pt ca aceste masini le vad pe strada acum, iar un oldtimer il considera rabla ruginita pt ca rar au ocazia sa vada circuland o clasica intretinuta si originala, vad din ce in ce mai des masini vechi parasite, prafuite, ruginite si cu rotile sparte care ocupa un loc de parcare degeaba sau incurca circulatia stand la coada la remat.

Mai sunt si cei de varsta mijlocie care au mai prins masini vechi circuland pe vremea comunismului si care apreciaza o masina clasica dar prefera comfortul si fiabilitatea uneia noi (aici iar o sa sariti pe mine sa imi spuneti ca una veche e mai buna ca are tabla mai groasa  )

si in incheiere o poza edificatoare cu ce au facut rusii dintr-un proiect asemanator cu lastunul

istoria lastunului fiara plastic luat asalt soselele tarii fiecare generatie are alte repere care

45.2KB

Modificat de R16 (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Cu o masina veche, nu trebuie sa circuli, neaparat zilnic.
Poti sa ai si o masina noua si un oldtimer (sau mai multe).

Daca te uiti la participantii intalnirilor oldtimer din toata lumea, o sa ai marea surpriza sa constati, ca majoritatea acelor oameni, sunt  tineri, iar unii chiar foarte tineri!

Este adevarat, ca majoritatea lor nu sunt baieti de cartier, crescuti in spatele blocurilor, ci provin dintr-un mediu putin mai instarit, care nu stau in apartamente de bloc si nu-si tin masinile in ploaie si zapada in parcarile de pe marginea drumului.

Iar cu privire la confortul si fiabilitatea masinilor noi, se poate discuta pe aceasta tema...roaga-l pe 2cvadi sa te duca pana in Germania cu DS-ul sau CX-ul fabricate in anii 60-70, apoi fa aceeasi drum cu Loganul sau cu Clio Symbol... apoi mai vorbim de confort si fiabilitate!

Iddea e, ca masinile vechi sunt concepute, drept nefiabile, dar ele sunt fiabile, doar ca multe exemplare neintretinute si neglijate de proprietarii lor nepasatori si nepriceputi au creat probleme si din aceasta cauza a aparut aparenta de nefiabilitate!

In Romania, nu exista notiunea de revizie tehnica, sau intretinere tehnica... aici dai talpa, pana saraca masina se dezintegreaza sub tine!

De obicei, cei care fac astfel de afirmatii, despre lipsa de fiabilitate, sunt oameni care nu se pricep nici la mecanica si nici la intretinerea unei masini, fie ea veche sau noua!

Posesorii unei msini clasice, ori trebuie sa aiba o anumita cultura si pricepere tehnica, ori trebuie sa aiba bani s-o duca masina la ateliere specializate in oldtimer (lucru foarte scump)... iar in Romania nu exista nici cultura, nici pricepere si nici bani!


In realitate exista doar masini intretinute si rable (in sens profund) indiferent de varsta lor! 

In concluzie, diferenta intre o masina fiabila si o rabla , nu se face in functie de varsta masinii, ci in functie de caracterul si priceperea proprietarilor acestor masini... cu alte cuvinte depinde de FACTORUL UMAN!

Si o masina de 40 ani poate fi foarte buna si fiabila, daca a ajuns pe mana unui proprietar care se pricepe s-o intretina si la fel poate si o masina de 2-3 ani sa devina o rabla nefiabila daca ajunge pe maini criminale, sau la vreo firma de transport sau taxi.

In rest, povestile despre nefiabilitate, sunt in realitate doar frustrarile rabufnite ale unor oameni nepriceputi si invidiosi, care si-au aruncat masinile la remat, apoi urmeaza fraza cu "strugurii sunt acrii" (ne intalnim zilnic cu astfel de oameni)!

Faza buna, e ca oamenii astia, dupa ce si-au aruncat masinile, raman cu o gramada de piese bune, pe care le vand la pret de nimic, sau chiar ni-le dau moca, ca nu mai au ce face cu ele... in ultimele 2-3 luni am fost chemat de cativa oameni din astia sa ma duc la ei si sa fac curatenie in garajul lor

Asa ca ... ofer servicii de curatenie profesionala in garajele, celor care si-au aruncat masinile la programul rabla


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
R16
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1247
mai bine iti deschizi un remat ca ai avea o gramada de clienti care iti aduc masini intregi         

pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172

R16 a scris:

mai bine iti deschizi un remat ca ai avea o gramada de clienti care iti aduc masini intregi         

Sa stii ca este o idee, un remat pentru de masini mai vechi de 20 ani, unde se recicleaza ce nu e bun, iar piesele bune sa fie salvate pentru alte masini in curs de restaurare... in unele tari funtioneaza!
De cand ai cu programul rabla, am gasit o gramada de piese rare, pe care nu le gaseam alfel!


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
R16
Pe lista neagra

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1247
functioneaza in alte tari de exemplu ungaria la vreo 20 km de seged este un cimitir de masini vechi numai bijuterii

Modificat de R16 (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Sa ne intoarcem la tematica topicului, voi curata frustrarile rauvoitoare, ca nu avem nevoie de asa ceva!!

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 13 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la