Oldman
Membru Senior
Din: Craiova
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 815
|
|
Misu de Cluj a scris:
classicfan a scris:
E 1992, romanesc, nu se compara cu celelalte. Ar fi ceva daca ar avea km ffff. putini. |
Pe la urma care este povestea cu cutiile de viteze? Ca am inteles ca pana prin 1986 toate aveau cutii frantuzesti, apoi a expirat licenta si au pus cutii de Dacie pe RM si RT. Dar dupa 1990 au revenit la cutiile frantuzesti? Ca unii zic ca da, altii ca nu ca cele de dupa 1990 au cutii romanesti reproiectate, dar nu sunt la fel cu cutiile frantuzesti. Ca si aspect la prima vedre, eu nu observ diferente. La fel si cu frana de mana, unele aveau frana de mana pe fata, altele pe spate, altele aveau si tambur de Dacie pe spate. |
Problema cutiilor e f simpla si a stat cam asa:
In 1984-5 partea franceza a avut o discutie la nivel de conducere uzina, sugerind sa se mute fabrica de cutii din Franta in Romania, datorita faptului ca la ei, singurul model care mai beneficia de cutia respective, adica gama GS-A, urma sa iese (sau deja iesise) din fabricatie si linia urma sa fie dezafectata. Din cite se vorbea prin fabrica la vremea respectiva, cheltuielile ar fi fost numai cele de relocare, linia urmind a fi preluata fara plata, dar si asa nu a dat bine la Bucuresti si a fost ordonata omologarea unei copii a cutiei la fabrica de cutii deja existenta, cea de la Dacia Pitesti. Atentie - cele 2 cutii nu erau identice, dar obligat - fortat, au ajuns, in urma multor modificari facute de partea romana sa imparta o multitudine de piese - rulmenti, sincroane, pinioane, mansoane si butuci sincronizatoare, etc. Despre calitatea lor initiala, despre manevrare si mai ales despre nivelul de zgomot, nu are rost sa mai discutam...Cei care se ocupau de cutii si faceau legatura cu Pitestiul povesteau urmatoarele - pt pinioane, la controlul final, exista un post si sub masa 3 cutii - se punea pinionul in angrenare cu matrita etalon -daca nu facea zgomot de la inceput sau dupa remaniere (manual, cu biaxul) mergea in cutia 1 pt Dacia, daca era mai zgomotos - in cutia 2, pt Oltcit, daca facea zgomot rau - in cutia 3 pt piese schimb... Cutiile de RM si RT erau de fapt aceeasi cutie, cu flansele de prindere a planetarelor inlocuite cu clasicele axe canelate, ca la pinioanele planetare de Dacia si fara etrierii de frina montati pe carcasa Diferentele interne, in afara de pozitionarea mersului inapoi, intre cutiile frantuzesti si romanesti erau imense - de la dantura pinioane si rapoarte, tip sincroane la rulmenti si furci. Si mai era ceva important - cutiile frantuzestiin 4 trepte aveau majoritatea grup scurt 8x33 ( erau f rare si cu 9x34) iara cele romanesti erau numai 9x34, adica afectau demarajul destul de mult. Acest grup favoriza insa motoarele transformate - la negru, care cum putea, din 1100 in 1300, mai ales cele cu chiulasele pastrate de 1100 doar alezate la asezarea pe camasa. Mai era si celebra ,,zornaiala'' la relanti adica zgomotul de priza care il aveau, de fapt, si cele frantuzesti, dar mult mai redus, datorat prizei f lungi, imbinate cu trenul de intrare cu manson canelat fixat cu stifturi elastice, in loc sa fie presate... 
Modificat de Oldman (acum 7 ani)
|
|