CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA
CLUBUL POSESORILOR DE AUTOVEHICULE VECHI DIN CLUJ-NAPOCA. CEA MAI MARE COMUNITATE ON-LINE IN DOMENIUL OLDTIMER & YOUNGTIMER FABRICATE PANA IN 1990, DIN ROMANIA. FORUM FONDAT LA DATA DE 18 IUNIE 2008
Lista Forumurilor Pe Tematici
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA | Inregistrare | Login

POZE CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
alexxandra pe Simpatie
Femeie
24 ani
Timis
cauta Barbat
24 - 57 ani
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA / File de istorie / KrAZ 6x6 - o legenda vie! Moderat de amb13, fishy86, gavrisan lucian, r16r1150, vranceanu, vwtyp3variant
Autor
Mesaj Pagini: 1
MagnuM
Membru Senior

Din: Bucureşti / România
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 732
Acest material nu este un istoric al firmei KrAZ; este doar o cronologie a vehiculelor 6x6 YaAZ/KrAZ, create pentru armata, inceputa in fosta Uniune Sovietica si continuata si dupa destramarea Uniunii Sovietice.

Istoria acestui vehicul, incepe in anul 1956, la Yaroslavl, in Rusia, la fabrica YaAZ (YaAZ - Yaroslavsky Avtomobilny Zavod). Dezvoltat pe baza unui proiect din anul 1951, uzina YaAZ a dorit sa realizeze un vehicul 6x6 pentru armata, pentru a inlocui modelele 6x4, YaAZ 210G, cu sarcina utila de 8 tone, folosite in acea perioada. Proiectul lansat in anul 1951, numit YaAZ 214, se baza pe modelul YaAZ 210, fiind similar ca arhitectura cu acesta, dar avand cutia de transfer modificata, pentru a-i permite montarea unei axe motoare in fata.
Cutia de transfer a modelului YaAZ 210, era cu 2 trepte de reductie, cu diferential interaxial simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate. La acest model, cei doi arbori cardanici, merg in paralel, de la cutia de transfer la prima axa spate: arborele cardanic din dreapta antreneaza reductorul primei axe; arborele cardanic din stanga antreneaza arborele cardanic al axei a doua, prin intermediul unui cuplaj, montat pe prima axa spate. Vehiculul era echipat cu o axa cu roti simple in fata, doua axe cu roti duble in spate si pneuri: 12.00-20. Lungime: 9660 mm, sau: 7375 mm (210G); latime: 2650 mm; ampatament: 5050 mm + 1400 mm, sau: 4780 mm + 1400 mm (210G); ecartament fata/spate: 1950 mm / 1920 mm.


YaAZ 210





YaAZ 210G






Prototipul YaAZ 214, era echipat cu motorul diesel in 2 timpi, cu 6 cilindrii in linie, YaAZ-206, similar cu motorul american GMC 6-71, avand capacitatea cilindrica: 6981 cmc, putere: 165 CP, cuplul motor: 70,5 daNm, cabina din lemn, acoperita cu tabla, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte si cutie de transfer cu 2 trepte de reductie, fara diferential central, intre axa fata si axele spate, cu diferential interaxial simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate; arborele intermediar din cutia de transfer, antreneaza pe langa diferentialul axelor spate si axul cardanului fata. Acest ax era prevazut cu posibilitatea decuplarii transmisiei fata, vehiculul ruland in conditii normale, doar cu tractiunea spate. Vehiculul era echipat cu o axa cu roti simple in fata, doua axe cu roti duble in spate si pneuri: 12.00-20. Lungime: 9660 mm; latime: 2650 mm; ampatament: 5050 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 1950 mm / 1920 mm.


YaAZ 214 prototip





In anul 1956, fabrica YaAZ decide sa introduca in fabricatie un nou vehicul militar, cu sarcina utila de 7 tone, cu tractiune integrala, axele echipate cu roti simple si ecartament egal. Noul vehicul preia platforma tehnica a prototipului YaAZ 214 din anul 1951, cat si numele acestuia. Sasiul noului YaAZ 214 era mai scurt, avea o cabina noua, din lemn, acoperita cu tabla si grila fata dreapta (cabina ce va echipa toate seriile YaAZ 6x4 - 219, 221, 222 si YaAZ 6x6 - 214), era echipat cu noul motor diesel in 2 timpi, cu 6 cilindrii in linie, YaAZ-M206B, capacitate cilindrica: 6981 cmc, putere: 205 CP, cuplul motor: 78 daNm, directie cu amplificator pneumatic, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte si cutie de transfer cu 2 trepte de reductie, fara diferential central, intre axa fata si axele spate si cu diferential simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate, troliu mecanic, pneuri: 15.00-21. Lungime: 8530 mm; latime: 2700 mm; ampatament: 4600 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2030 mm.
In anul 1957, fabrica a dezvoltat un proiect pentru o noua gama de camioane din seria 225, printre care si un model 6x6 militar, numit YaAZ 230. Acest proiect nu s-a materializat.
In mai 1958, guvernul sovietic dezvolta un plan de reprofilare a fabricilor si decide sa mute productia de autocamioane la Kremenchuk, in Ucraina, la fabrica KrAZ (KrAZ - Kremenchuksky Avtomobilny Zavod), YaAZ urmand sa se specializeze in productia de motoare, astfel, luand sfarsit fabricarea autocamioanelor YaAZ. Ulterior, numele fabricii a devenit YaMZ (YaMZ - Yaroslavsky Motorny Zavod).


YaAZ 214








Fabrica KrAZ, a fost infiintata in anul 1946 si era axata pe productia de combine si utilaje agricole. In urma hotararii guvernului sovietic, KrAZ preia liniile de fabricatie de la YaAZ si, in anul 1959 incepe productia intregii game de autocamioane YaAZ 6x4 - 219, 221, 222 si YaAZ 6x6 - 214, sub numele KrAZ. Noul KrAZ 214, copia fidela a YaAZ-ului 214, avea sa devina camionul de baza al armatei sovietice; sasiul modelului KrAZ 214 fiind folosit pentru echiparea cu diverse structuri militare. Era echipat cu noul motor diesel in 2 timpi, cu 6 cilindrii in linie, YaAZ-M206B, capacitate cilindrica: 6981 cmc, putere: 205 CP, cuplul motor: 78 daNm, directie cu amplificator pneumatic, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte si cutie de transfer cu 2 trepte de reductie, fara diferential central, intre axa fata si axele spate si cu diferential simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate, troliu mecanic, pneuri: 15.00-21. Lungime: 8530 mm; latime: 2700 mm; ampatament: 4600 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2030 mm.
In 1963, a fost dezvoltat modelul KrAZ 214B. Odata cu acest model, s-au introdus amortizoarele hidraulice telescopice pe fata, instalatia electrica a trecut de la 12 V la 24 V, iar la inceputul anilor '60, motorul diesel in 2 timpi, cu 6 cilindrii in linie, YaAZ-M206B a fost inlocuit cu noul motor diesel V8, in 4 timpi, YaMZ-238, capacitate cilindrica: 14866 cmc, 215 CP, cuplul motor: 80 daNm. Incepand din anul 1966, puterea motoarelor YaMZ-238 a fost marita la 240 CP, iar cuplul motor la 90 daNm.


KrAZ 214







KrAZ 214B








In anul 1967, modelul KrAZ 214, a fost inlocuit de noul vehicul 6x6, KrAZ 255B, cu sarcina utila de 7,5 tone, echipat cu motorul diesel V8, YaMZ-238, capacitate cilindrica: 14866 cmc, 240 CP, cuplul motor: 90 daNm, caseta de directie MAZ, cu amplificator hidraulic, circuit pneumatic cu supape de reglaj a presiunii din pneuri, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte si cutie de transfer cu 2 trepte de reductie, fara diferential central, intre axa fata si axele spate, cu diferential interaxial simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate, troliu mecanic, pneuri: 1300x530x533. Lungime: 8645 mm; latime: 2750 mm; ampatament: 4600 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2160 mm.
Fabrica pastreaza pentru modelul 255B cabina modelului 214 si echipeaza noile modele KrAZ 6x4 - 256, 257, 258 cu aceiasi cabina. KrAZ 255B a inlocuit repede modelul 214 si in ce priveste echiparea cu diverse structuri militare, devenind un simbol al vehiculelor militare sovietice.   
In anul 1977, a fost lansat modelul KrAZ 255B1. Acest model avea farurile si lampile de semnal montate impreuna, in casete rectangulare, pe aripile rotilor fata si circuite pneumatice de frana fata/spate separate.

In anii '60, KrAZ realizeaza cateva prototipuri 6x6, din seria 253, sau 10x10, din seria 259, cu cabini avansate, produse de KrAZ sau de alti producatori (GAZ - Gorkovsky Avtomobilny Zavod; KamAZ - Kamsky Avtomobilny Zavod; MAZ - Minsky Avtomobilny Zavod), echipate cu axe independente fata/spate. Nici unul din acestea nu intra in productia de serie.


KrAZ 255B











KrAZ 255B1


















In anul 1979, a fost realizat primul prototip KrAZ 260, iar dupa doi ani, a inceput fabricarea noului model 260. Prototipul KrAZ 260 era echipat cu noul motor turbodiesel V8, YaMZ-238L, capacitate cilindrica: 14866 cmc, 288 CP, cuplul motor: 108 daNm, caseta de directie MAZ, cu amplificator hidraulic, circuit pneumatic cu supape de reglaj a presiunii din pneuri, ambreiaj bidisc, cutie de viteze sincronizata cu 4 trepte si reductor, cutie de transfer cu 2 trepte, cu diferential central asimetric blocabil, intre axa fata si axele spate, comandate electropneumatic si o singura iesire pentru axele spate, diferentiale axiale blocabile, comandate electropneumatic, troliu mecanic, pneuri: 1300x530x533. Lungime: 9005 mm; latime: 2750 mm; ampatament: 4600 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2160 mm.
Printre noutatile majore aduse de KrAZ 260, pot fii mentionate: cabina cu design nou, cu aripile rotilor incluse in lateralele capotei motorului, construita integral din tabla - conceputa inca din anii '60, dar asimilata integral in fabricatie, abia in 1978 (cabina ce va echipa seriile 250 - 6x4 si 260 - 6x6) si cutia de transfer, cu diferential central asimetric blocabil si o singura iesire pentru axele spate. La acest model, din cutia de transfer merge un singur arbore cardanic in reductorul primei axe spate; axul cardanic traverseaza reductorul primei axe spate, antrenand reductorul, iar la iesirea din reductor, antreneaza arborele cardanic care merge la axa a doua - axa identica cu prima, dar avand iesirea din reductor obturata cu un capac. Intre aceste doua axe - axele spate, nu exista diferential interaxial - pentru modelele 250 - 6x4, se pastreaza arhitectura modelelor anterioare, cu cutie de transfer cu 2 trepte de reductie, cu diferential interaxial simetric blocabil si iesiri independente pentru fiecare axa spate.


KrAZ 260 prototip





In anul 1981, modelul KrAZ 255B a fost inlocuit cu noul model 6x6, KrAZ 260, cu sarcina utila de 9 tone, echipat cu noul motor turbodiesel V8, YaMZ-238L, capacitate cilindrica: 14866 cmc, 288 CP, sau: 318 CP (260G), cuplul motor: 108 daNm, sau: 121 daNm (260G), caseta de directie MAZ, cu amplificator hidraulic, circuit pneumatic cu supape de reglaj a presiunii din pneuri, ambreiaj bidisc, cutie de viteze sincronizata cu 4 trepte si reductor, cutie de transfer cu 2 trepte, cu diferential central asimetric blocabil, intre axa fata si axele spate, comandate electropneumatic si o singura iesire pentru axele spate, diferentiale axiale blocabile, comandate electropneumatic, troliu mecanic, pneuri: 1300x530x533. Lungime: 9005 mm; latime: 2750 mm; ampatament: 4600 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2160 mm.
In anul 1987, cabina modelului KrAZ 260, este redesenata, reveninduse la designul cu aripile rotilor in exteriorul lateralelor capotei motorului. Cabina astfel modificata, va echipa si modelele 6x4, din seria 250.

In anii '80, KrAZ realizeaza cateva prototipuri 8x8, cu sasiu intreg sau articulat, cu cabini avansate si cateva prototipuri 6x6, pe baza modelului 260. Nici unul din acestea nu intra in productia de serie.


KrAZ 260 - prima serie











KrAZ 260 - a doua serie










Odata cu dezintegrarea Uniunii Sovietice, uzina KrAZ pierde o parte importanta din piata vehiculelor militare, iar activitatea se concentreaza pe modernizarea cabinei si diversificarea modelelor civile. In aceiasi perioada, se schimba si modul de numerotare a noilor serii. Treptat, la seriile noi se adeapteaza transmisia cu un singur cardan pentru antrenarea axelor spate, dar la intrarea in reductorul primei axe, se monteaza un diferential interaxial coaxial simetric blocabil, comandat electropneumatic, axa fata motoare devine disponibila si pentru modelele civile; gama modelelor civile cuprinzand sasiuri cu 2, 3 si 4 axe.

In anul 1993, modelul KrAZ 260 este inlocuit de noul model 6x6, KrAZ 6322, cu sarcina utila de 10 tone, echipat cu motoare turbodiesel V8, YaMZ-238BL, YaMZ-238D sau YaMZ-238DE2 (Euro 2), capacitate cilindrica: 14866 cmc, 330 CP, cuplul motor: 125 daNm, caseta de directie MAZ, cu amplificator hidraulic, circuit pneumatic cu supape de reglaj a presiunii din pneuri, ambreiaj bidisc, cutie de viteze sincronizata cu 4 trepte si reductor, cutie de transfer cu 2 trepte, cu diferential central asimetric blocabil, intre axa fata si axele spate, comandate electropneumatic si o singura iesire pentru axele spate, diferentiale axiale blocabile, comandate electropneumatic, troliu mecanic, pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533, sau 16.00-20. Lungime: 8980 mm; latime: 2500 mm (pneuri: 16.00-20), sau: 2720 mm (pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533); ampatament: 4600 mm + 1400 mm, sau: 5000 mm + 1400 mm; ecartament fata/spate: 2050 mm (pneuri: 16.00-20), sau: 2160 mm (pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533).
Cabina acestor modele este realizata integral din tabla, avand aripile rotilor in exteriorul lateralelor capotei motorului.


KrAZ 6322
















Din anul 1995, pe baza sasiului KrAZ 6322, sunt realizate si modele 4x4, KrAZ 5131, KrAZ 5133 si KrAZ 5233, cu sarcina utila de 5 tone, echipate cu motoare turbodiesel V8, YaMZ-238D sau YaMZ-238DE2 (Euro 2), capacitate cilindrica: 14866 cmc, 330 CP, cuplul motor: 125 daNm, caseta de directie MAZ, cu amplificator hidraulic, circuit pneumatic cu supape de reglaj a presiunii din pneuri, ambreiaj bidisc, cutie de viteze sincronizata cu 4 trepte si reductor, cutie de transfer cu 2 trepte, cu diferential central simetric blocabil, intre axa fata si axa spate, comandate electropneumatic, diferentiale axiale blocabile, comandate electropneumatic, arcurile articulate pe sasiu cu bolturi si cercei, troliu mecanic, pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533, sau 16.00-20. Lungime: 7900 mm; latime: 2500 mm (pneuri: 16.00-20), sau: 2750 mm (pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533); ampatament: 5000 mm; ecartament fata/spate: 2050 mm (pneuri: 16.00-20), sau: 2160 mm (pneuri: 1300x530x533, 1350x550x533).


KrAZ 5131






KrAZ 5133








KrAZ 5233







In prezent, din varietatea de modele fabricate la Kremenchuk, KrAZ 6322 ramane sasiul de baza pentru majoritatea echipamentelor militare, continuand legenda creata de modelele precedente.

Modificat de MagnuM (acum 14 ani)


_______________________________________
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

pus acum 14 ani
   
bachus_21
Membru Senior

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 3175
Superbe camioane,dar m-au inspaimantat in copilarie.Aveam doar cativa anisori si in perioada cand s-au infiintat livezile de la noi am fost invadati de Kraz-uri cu trailere care transportau buldozere  si pluguri imense(ca si ele).Noaptea aveam cosmaruri cu ele.

MagnuM a scris:

era echipat cu noul motor diesel in 2 timpi, cu 6 cilindrii in linie, YaAZ-M206B, capacitate cilindrica: 6981 cmc, putere: 205 CP,

Asta nu mi-am imaginat.


pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
Frumos topic!

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
maior
Membru Activ

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 120
Bravo pt topic.  

pus acum 14 ani
   
glad parau
Membru Senior

Din: Cluj-Napoca ardelean 100%
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1080
KrAZ 214 daca nu ma insel am vazut 2 cand veneam de la mare.....eram intrun amarat de citroen si masina noastra ar fi putut lejer incapea sub KrAZ.....dar aveau roti ca la KrAZ 255 B1....tatal meu mio zis ca erau de armata si unul dintre ele era cu statii de emisie-receptie....mi se par fenomenale.....partea cea mai amuzanta era ca un camionagiu neo facut semn ca sa o lasam lejer cand ne apropriam de locu indicat de el....am vazut o groapa imensa pe sensu nostru de mers....si am trecut pe contrasens si am trecut de KrAZ-uri si in timp ce treceam de ele ambele au trecut peste groapa fara nici o retinere...la nivelul cabinei nici o miscare...doar puntile jonglau sub camion ....

_______________________________________
dacia sport fan forever....

pus acum 14 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928
Excele4nt topic !Int-adevár sunt inspáimintátoare,Tata lucra la TCIF adicá Trustul de Imbunátátiri Funciare si era geolog-sef compartiment CTC si avea munci de teren in jud SM,BH CJ unde se construiau baraje-Firiza,Stei,Tarnita,Les etc...si má ducea deseori la santier cu TV-ul Autolaborator.Acolo vedeam screpere,buldozere,dragline NOBAS si muuuulte crazuri cu trailere ce duceau in cárcá aceste utilaje grele.Si eu eram in clasa 1-2-3 -a si doar Crazurile oprite aveam curaj sá le abordez cárora le ajungeam páná-n osie sau putin mai sus cu capul.Erau fantastice si cu minte de copil le asociam cu ceva dihanie din vremea Dinosaurilor!!!  

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 3319


_embedded sa vad sa faca asa ceva nou (de la min 4 )


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
cv2adi
Moderator

Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 14928
printre urmátoarele vise....un Craz !!!    

pus acum 14 ani
   
Sechi
Membru Senior

Din: Craiova
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 1910
Am postat si eu niste poze, cu un Kraz macara, la threadul cu camioane de aici.

Modificat de Sechi (acum 14 ani)


_______________________________________
Sunt de acord cu orice afacere care nu degenereaza in munca.

pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 48172
@MagnuM: acuma ar trebui sa faci si un topic, desptre camioanele Tatra

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
maior
Membru Activ

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 120

Misi din Cluj a scris:

@MagnuM: acuma ar trebui sa faci si un topic, desptre camioanele Tatra

Da da da      


pus acum 14 ani
   
MagnuM
Membru Senior

Din: Bucureşti / România
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 732
Cum poate arata un KrAZ "civil"!










Modificat de MagnuM (acum 14 ani)


_______________________________________
"Să faci 13 ani de temniţă pentru un popor de idioţi... D-asta numai eu am fost în stare..." - Petre Ţuţea

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 3319
nu mi-a venit sa cred cand am vazut filmuletul asta

   


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 13 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la