CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA
CLUBUL POSESORILOR DE AUTOVEHICULE VECHI DIN CLUJ-NAPOCA. CEA MAI MARE COMUNITATE ON-LINE IN DOMENIUL OLDTIMER & YOUNGTIMER FABRICATE PANA IN 1990, DIN ROMANIA. FORUM FONDAT LA DATA DE 18 IUNIE 2008
Lista Forumurilor Pe Tematici
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA | Inregistrare | Login

POZE CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Cezi
Femeie
23 ani
Vaslui
cauta Barbat
27 - 80 ani
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA / Coltul Tehnic / Ghid rk motor de la a la z Moderat de amb13, fishy86, gavrisan lucian, r16r1150, vranceanu, vwtyp3variant
Autor
Mesaj Pagini: 1
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Am hotarat sa scriu acest articol in ajutorul celor care nu prea au cunostinte in mecanica, dar au vise mari, si ambitie de a invata Atentie- totul se face pe proprie raspundere !

Deci, incepem Cel mai simplu caz este, ca avem una bucata masina, cu una bucata motor, care si-a trait viata, si necesita o resuscitare. Dat fiind faptul ca nu dorim sa dam o suma considerabila de bani, neavand incredere in mecanici, sau neavand incredere in calitatea lucrariilor, si stim cum se tine cheia in mana, si in ce parte se insurubeaza respectiv se dezsurubeaza o piulita/surub,  ne place uleiul, murdaria, surubaritul, ne hotaram sa facem treaba noi insine. Din proprie experienta spun, nu e necesar de echipament ca de  service, pentru a efectua o astfel de lucrare. Sunt necesare scule de baza, ca si chei fixe (8-24), cateva inelare, eventual tubulare, prelungitor, coarba, crichet, (pt mai multa comoditate, si simplificarea chinuielii), ciocan, patent, surubelnita, cheie de forta, cheie dinamometrica (nu e necesara una scumpa, pt utilizari ocazionale e buna cea cu ac - 50 si ceva de lei e una Black&Decker in Metro), eventual daca situatia cere, chei torx, imbus, torx tata, etc ! E bine sa avem o presa pt rulmenti (nici asta nu e o avere).
Daca ne asiguram ca avem toate sculele necesare, putem sa consideram ca avem echipamentul necesar.

Pasul 1- Documentarea
E bine ca inainte sa ne aruncam cu capul inainte, si sa lucram orbeste, e bine sa avem ceva documentatie tehnica. Un manual de reparatii, e un lucru excelent- pot aparea informatii despre sculele necesare, pasii necesari efectuarii unor lucrari, schite, desene, cote, etc. E bine sa avem la indemana, si sa-l rasfoim inainte. Cei care se cred curajosi, pot sa faca o lista cu piesele necesare, dar totusi nu e recomandat pana nu e desfacut tot - niciodata nu se stie ce e inauntru
Documentarea e cel mai important pas.  Neavand reper, nu putem lucra calumea ! ( in special daca nu avem experienta ).
Pasul 2- Pregatirea

Primul lucru pe care eu il recomand sa se faca, dupa ce bateria e data jos, e sa se goleasca lichidele care s-ar putea scurge (ulei, antigel), colectarea lor in locurile special amenanjate. Dupa ce e scurs uleiul, antigelul, etc ne putem concentra asupra eliberarii motorului de componentele ce ar ingreuna scoaterea lui, respectiv componentele ce s-ar putea lovi/strica in proces (delcou, carburator, etc). Prima tinta e instalatia electrica, care de obicei se deconecteaza usor. Dupa instalatie sa ne concentram asupra tevaraielor (instalatie racire/alimentare/servo/ etc), comenzilor (acceleratie, soc). Dupa ce sunt bifate aceste capitole, se scoate radiatorul, si anexele motorului-dupa caz (alternator, electromotor). Se desface esapamentul de la galerie, si daca ne permite situatia, putem desface suruburile ce unesc motorul de cutia de viteze, respectiv putem slabii suporturile motorului. E recomandat ca suruburile sa se puna separat, sau in pungi/cutii, etichetate dupa caz, sa se retina locul de provenienta.

Pasul3-Scoaterea motorului 

Sunt n cazuri de configuratii (la transversal- se scoate cutia, dupaceea motorul, se poate scoate motorul+cutia deodata, etc,). O sa abordez cel mai simplu caz- motor longitudinal, scos manual. In acest caz putem scoate motorul manual (minim 2 persoane), cu ajutorul unei macarale mici, cu un cabestan, etc. Ne asiguram ca nu este nici un obstacol care ne-ar putea impiedica sa-l scoatem (un surub uitat, un accesoriu nedemontat), putem sa punem un cric sub cutie, si unul sub motor ( de preferabil nu ridicam de baie- daca nu e alta solutie, punem un lemn intre cric si baia de ulei). Cutia de viteze, fa trebui suspendata, si asigurata dupa scoaterea motorui. Ridicam motorul, pana se elibereaza din suporti, si atunci luam o bara solida, suficient de lunga, cu ajutorul unor curele (sau sfoara <<a se citi funie>> rezistenta) legam motorul in minim doua puncte de bara, in asa fel, incat probabilitatea ca motorul sa se rasuceasca (pericol de lovire) sa fie cat mai mica. Se elibereaza motorul de pe priza cutiei, ridicandu-l si tragandu-l inspre fata. Acest proces se poate "ajuta" cu o unealta care incape bagata intre cutie si motor, impingand sa se separe. Dupa separare, se ridica, si voila, motorul e scos.
Nota: in cazul motoarelor transversale, in unele cazuri e necesara scoaterea cutiei inaintea motorului, astfel fiind necesara scoaterea cel putin a unei planetare.


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Pasul 4- Curatare vs Descompletare

Dupa ce e scos, ne putem apuca sa-l desfacem. E recomandat sa incepem de sus in jos, astfel demonatam galeriile, scoatem capacul de culbutori, capacul distributiei, demontam distributia, ambreiajul, volanta, axul cu came (daca e cazul), a ajungem la suruburile de chiulasa. E recomandat sa avem scule cat mai bune, astfel sa nu deterioram suruburile care sunt vitale. Desfacem chiulasa, care de obicei e prinsa cu 10 prezoane. Eliminam garnitura de chiulasa, si ajungem la pistoane. Putem verifica jocul pistoanelor, aducandu-le in punctul mort superior, punand degetul aratator pe el, apasand stanga dreapta, daca se aude bataie cat de cat tare, inseamna ca segmentii sunt dusi/pistonele sunt ovalizate, etc. Toate difera de la caz la caz. Ca sa putem scoate pistoanele, trebuie sa intoarcem blocul, si sa demontam baia de ulei. Trebuie sa avem atentie mare la planul blocului, astfel il asezam pe ceva lemn. Dupa ce baia e data jos, se demonteaza sorbul pompei, respectiv orice ne sta in cale, sa ajungem la vilbrochen Cand am ajuns acolo, desfacem capacele de biela (eu cu asta incep de obicei), avand grija a nu le incurca (in caz ca nu sunt numerotate). Putem verifica starea cuzinetilor de biela (oricum, odata scosi e recomandata inlocuirea lor). Desfacem capacele de la palier (avand grija a nu le incurca),  si scoatem vilbrochenul. Pistoanele se pot scoate de regula impingandu-le in sus. Daca uzura e pronuntata, ele nu vor iesii usor (este un prag de uzura cauzata de segmenti ), de cele mai multe ori daca e fortat, segmetii se rup. Asta la monobloc, in cazul motoarelor cu cilindrii ce se pot scoate  , e mai usor, se scoate cilindrul cu piston, astfel pistonul putandu-se scoate ulterior. Dupa ce desfacem motorul pana in stadiul unde vrem, e bine ca pe parcurs sa catalogam toate piesele, suruburile, in cutii sau pungi, sa stiim de unde le-am scos, sa ne fie mai usor cand vrem sa le punem innapoi. Astfel ne putem apuca de curatat. Putem folosii ce solutii vrem - benzina, decarburol, decanol, motorina, apa cu detergent, etc. Dupa ce piesele sunt spalate, curatate, le lasam la uscat, avand grija de piesele care ruginesc.

Pasul 5- Diagnosticul

Se face diagnosticul unor piese, dupa cotele date de manual, sau dupa inspectie vizuala/auditiva. Mai concret, se verifica suprafetele de frecare ale pieselor, si lagarele lor. Daca de ex apar riduri, canale, pe suprafetele lucioase, e necesara rectificarea lor. Cilindrii se verifica cu ajutorul unui instrument de masurat alezajul, dar se poate recurge la o metoda mai empirica in caz ca nu avem instrumentele necesare. Peretele cilindrului trebuie sa fie lucios, sa se vada zgarieturi pe el (de la honuit), sa nu aiba praguri de uzura inspre capat. Pragul de uzura de obicei se poate simtii cu unghia. Daca cilindrul e ok, si presupunem ca nu e ovalizat nici pistonul, se poate recurge in caz de necesitate la o segmentare. Cuzinetii se verifica vizual, in caz ca suprafata e lucie pe alocuri, fara ca grosimea sa fie afectata inseamna ca motorul a functionat normal. In caz ca se vad canale parca taiate in cuzineti, sau cuzinetii sunt tociti, subtiati tare rau, putem trage concluzia ca motorul a functionat cu ulei foarte putin, sa u cu presiune de ulei redusa. Acum se poate scrie cu adevarat lista de preturi. In cazul in care e nevoie de rectificarea vilbrochenului, si nu stiim cota, putem sa ducem cuzinetii vechi, si o biela la centrul de prelucrare, si ei o sa ne spuna cotele de care avem nevoie. E recomandat ca sa se cumpere componentele cele mai esentiale prima data- pistoane/cilindrii/segmenti/cuzineti/, iar dupa ce acestea sunt cumparate, sa se treaca la celelalte. La motoarele monobloc, cilindrii se pot aleza, existand de obicei 3 sau 4 cote de reparatii. Dupa operatia de alezare, cilindrii se honuiesc. Toate prelucrarile mecanice se efectueaza la un centru, tarifele variaza in functie de marimea pieselor. E crucial alegerea unui centru bun, ca aceste operatii sa fie efectuate calumea. Neefectuarea acestor operatii corespunzator, poate duce la jocuri exagerate, batai, strangeri exagerate, care duc la scurtarea vietii motorului, sau chiar la distrugerea unor componente (gripare).

Va fii continuat, modelat, cizelat pe parcurs
urmeaza:
pasul 6- Prelucrarile Mecanice
pasul 7- Inainte de asamblare
pasul 8 -Asamblarea motorului
pasul 9 -Montajul, prima pornire
pasul 10 Rodajul si intretinerea


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
Bun ghid!
Dar, pentru cei care is incepatori, nu ar strica niste poze.
De fapt s-ar putea scrie o carte pe aceasta tema


_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
o sa pun poze, am pregatit si pregatesc ! Cand se aduna materialul sa fie complet, o sa modific mesajele si o sa atasez pozele !

_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Pasul 6 -Prelucrarile mecanice

Avand toate piesele ce necesita prelucrari mecanice demontate, curatate, putem sa apelam la serviciile unui centru de prelucrari mecanice. De cele mai multe ori, e recomandat sa mai intrebam pe ici colo cum se lucreaza, si ajungem la concluzia ca o parte din prelucrari le facem intr-un centru, celelalte intr-altul. Iata cam ce se poate face:
Vilbrochen: rectificare
Biele: corectare
Bloc motor: alezare, honuire, planare, incarcare + rectificare
Chiulasa: planare, frezare (scaune de supape)
Ax cu came: rectificare
Daca motorul a avut cuzinetii distrusi, e recomandat sa se duca pe langa vilbrochen si bielele (cu pistoane), sa se faca corectarea lor. In caz contrar, o sa bata motorul, iar in cazul in care am incurcat capacele de la palier/biele pistoanele, directia montarii bielelor (de obicei au semn, care parte sa fie inspre fata blocului), si nu au semne pe ele, se poate duce tot blocul la centru, si acestia pot sa faca semne, dar e putin probabil sa asambleze totul (poate doar contra-cost).
La ce trebuie sa avem grija la vilbrochen: rectificarea sa fie facuta calumea (sa fie centrata calumea piesa), iar capetele canalelor de ungere sa fie tesite dupa rectificare (majoritatea motoarelor noi nu au capetele tesite, cum raman fara ungere, automat se duc cuzinetii).
Dupa aceste operatii, cand piesele ajung in posesia noastra reconditionate, e recomandata o spalare foarte amanuntita, pentru ca raman pulberi si aschii metalice de la prelucrare. O spalare cu apa nu ajunge de cele mai multe ori, pentru ca la rectificare/planare/etc piesa este constant improscata cu ulei (cu scopul de a lubrifia si de a racii), astfel particulele metalice se lipesc.

Pasul 7 -Inainte de asamblare

Acum ca avem piesele vitale prelucrate, cumparate, spalate, aranjate, ne putem apuca de micile operatii pregatitoare, care ajuta foarte mult la bunul decurs al operatiei de asamblare. In aceasta faza putem aplica unele mici retusuri estetice la componente (de ex: vopsim blocul, etc). E necesara revizuirea tutulor subansamblelor care urmeaza a fii montate, si daca e cazul, efectuarea unor mici operatii de intretinere, respectiv reconditionare. Tot in acesta faza curatam frumos toate gaurile filetate ale prezoanelor, cu o  carpa, cu mare atentie, sa nu ramana ulei, sau impuritati in ele. Acordam mare atentie in special la filetele buloanelor de la chiulasa, capacelor de la palier, unde forta de strangere e mare. De ce ? Pai e simplu: daca e apa, hai ca nu e asa grav, se aude un fasait cand insurubam prezonul, si daca lucram incet iese apa, dar la ulei, e problema mare. Uleiul e vascos, nu scapa intre filete, ramane blocat, si stiim cu totii ca este un fluid ce are un grad de comprimabilitate mic. Astfel se creeaza o presiune foarte mare, si ori se smulge filetul din gaura, ori se fisureaza blocul (am vazut la Dacia bloc motor crapat din aceasta cauza). Deci atentie mare, NU PUNEM ULEI PE SURUBURI! In special daca blocul e din aluminiu. Tot in aceasta faza, curatam si suruburile, respectiv le degresam, pe cat posibil. Degresam si planul chiulasei, si al blocului. Daca toate piesele, suruburile sunt pregatite, ne putem apuca de asamblarea motorului.


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la