knx
Membru Senior
Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
|
|
Am hotarat sa scriu acest articol in ajutorul celor care nu prea au cunostinte in mecanica, dar au vise mari, si ambitie de a invata Atentie- totul se face pe proprie raspundere !
Deci, incepem Cel mai simplu caz este, ca avem una bucata masina, cu una bucata motor, care si-a trait viata, si necesita o resuscitare. Dat fiind faptul ca nu dorim sa dam o suma considerabila de bani, neavand incredere in mecanici, sau neavand incredere in calitatea lucrariilor, si stim cum se tine cheia in mana, si in ce parte se insurubeaza respectiv se dezsurubeaza o piulita/surub, ne place uleiul, murdaria, surubaritul, ne hotaram sa facem treaba noi insine. Din proprie experienta spun, nu e necesar de echipament ca de service, pentru a efectua o astfel de lucrare. Sunt necesare scule de baza, ca si chei fixe (8-24), cateva inelare, eventual tubulare, prelungitor, coarba, crichet, (pt mai multa comoditate, si simplificarea chinuielii), ciocan, patent, surubelnita, cheie de forta, cheie dinamometrica (nu e necesara una scumpa, pt utilizari ocazionale e buna cea cu ac - 50 si ceva de lei e una Black&Decker in Metro), eventual daca situatia cere, chei torx, imbus, torx tata, etc ! E bine sa avem o presa pt rulmenti (nici asta nu e o avere). Daca ne asiguram ca avem toate sculele necesare, putem sa consideram ca avem echipamentul necesar.
Pasul 1- Documentarea E bine ca inainte sa ne aruncam cu capul inainte, si sa lucram orbeste, e bine sa avem ceva documentatie tehnica. Un manual de reparatii, e un lucru excelent- pot aparea informatii despre sculele necesare, pasii necesari efectuarii unor lucrari, schite, desene, cote, etc. E bine sa avem la indemana, si sa-l rasfoim inainte. Cei care se cred curajosi, pot sa faca o lista cu piesele necesare, dar totusi nu e recomandat pana nu e desfacut tot - niciodata nu se stie ce e inauntru Documentarea e cel mai important pas. Neavand reper, nu putem lucra calumea ! ( in special daca nu avem experienta ). Pasul 2- Pregatirea
Primul lucru pe care eu il recomand sa se faca, dupa ce bateria e data jos, e sa se goleasca lichidele care s-ar putea scurge (ulei, antigel), colectarea lor in locurile special amenanjate. Dupa ce e scurs uleiul, antigelul, etc ne putem concentra asupra eliberarii motorului de componentele ce ar ingreuna scoaterea lui, respectiv componentele ce s-ar putea lovi/strica in proces (delcou, carburator, etc). Prima tinta e instalatia electrica, care de obicei se deconecteaza usor. Dupa instalatie sa ne concentram asupra tevaraielor (instalatie racire/alimentare/servo/ etc), comenzilor (acceleratie, soc). Dupa ce sunt bifate aceste capitole, se scoate radiatorul, si anexele motorului-dupa caz (alternator, electromotor). Se desface esapamentul de la galerie, si daca ne permite situatia, putem desface suruburile ce unesc motorul de cutia de viteze, respectiv putem slabii suporturile motorului. E recomandat ca suruburile sa se puna separat, sau in pungi/cutii, etichetate dupa caz, sa se retina locul de provenienta.
Pasul3-Scoaterea motorului
Sunt n cazuri de configuratii (la transversal- se scoate cutia, dupaceea motorul, se poate scoate motorul+cutia deodata, etc,). O sa abordez cel mai simplu caz- motor longitudinal, scos manual. In acest caz putem scoate motorul manual (minim 2 persoane), cu ajutorul unei macarale mici, cu un cabestan, etc. Ne asiguram ca nu este nici un obstacol care ne-ar putea impiedica sa-l scoatem (un surub uitat, un accesoriu nedemontat), putem sa punem un cric sub cutie, si unul sub motor ( de preferabil nu ridicam de baie- daca nu e alta solutie, punem un lemn intre cric si baia de ulei). Cutia de viteze, fa trebui suspendata, si asigurata dupa scoaterea motorui. Ridicam motorul, pana se elibereaza din suporti, si atunci luam o bara solida, suficient de lunga, cu ajutorul unor curele (sau sfoara <<a se citi funie>> rezistenta) legam motorul in minim doua puncte de bara, in asa fel, incat probabilitatea ca motorul sa se rasuceasca (pericol de lovire) sa fie cat mai mica. Se elibereaza motorul de pe priza cutiei, ridicandu-l si tragandu-l inspre fata. Acest proces se poate "ajuta" cu o unealta care incape bagata intre cutie si motor, impingand sa se separe. Dupa separare, se ridica, si voila, motorul e scos. Nota: in cazul motoarelor transversale, in unele cazuri e necesara scoaterea cutiei inaintea motorului, astfel fiind necesara scoaterea cel putin a unei planetare.
_______________________________________ Lada 1500 under construction ! Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !
|
|