knx
Membru Senior
Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
|
|
Fillerul e filler, grundul e grund. Doua chestii total diferite. GRUNDUL e substratul anticoroziv, care este aplicat pe fiecare element al caroseriei de fabrica prin imersie in baie sau prin suflare; fillerul se da pentru a creea o bariera intre vopseaua veche/material de umplutura (gen chit) si pentru a uniformiza suprafetele si pentru a scoate din zgarieturile lasate de materialele abrazive. Sa complicam si mai mult treaba, exista si grundfiller ) Eu la o aripa am dat strat de grund pentru caroserii, dupa uscare de 2-3 zile am aplicat un strat gros de filler, l-am slefuit, am chituit, dupa slefuire am acoperit cu filler si urmeaza o slefuire uscata + umeda, substrat bun pentru vopsea. Nu am reusit sa "sparg" stratul de grund aplicat prima data.
Pana in momentul de fata, cel mai bun inhibitor/pasivant de rugina e Koroplex-ul de la Foerch. Insa are o mica problema, grundul epoxidic nu prea sta pe tabla tratata cu koroplex, in sensul ca de la caldura fen foen, grundul vine jos ca o folie. Atentie cu feruginol si super feruginol, nu un tinichigiu a zis ca da, curata rugina, insa acidul ortofosforic lucreaza din pacate in continuare, si tabla o sa se faca ciur in decurs de cativa ani pe zonele tratate anterior cu substanta.
Iar legat de materiale, sincer nu inteleg, de ce se tine asa mult la materialele folosite pe vremuri, cand pe piata exista alternative moderne, comparative ca si pret (desii sunt mai mari un pic preturile), dar de calitate mult superioara fata de ce se gasea pe vremuri. Nimeni nu spune sa cumperi grund epoxidic ( cam 180 lei litrul cu intaritor cu tot), vopsea glasurit si lac standox la scoruri ametitoare, se gaseste grund pentru caroserii Body la 32 lei/ litru, desii spun multi ca e bicicleta fata de Wurth ( 65 lei/l), tot e mai bun ca si Kober, si alte prostii. In loc de infectiunea de autovapant, se gaseste teroson, ~35 lei/tub, se aplica cu pistolul iese super frumos, texturat, dai un plastofix peste si o vopsea, e pentru intotdeauna, nu ca si smoala infecta ce ori nu se usuca veci, ori se exfoliaza, crapa, se fisureaza. Decat chitul siderplast, sinto si alte prostii, exista chit body/autocolor, standox, care desii e dublu la pret, nu se trage, nu se crapa, e foarte usor de slefuit/modelat, In loc de vopseaua proasta de la emaur, ce pierde luciul in timp, se degradeaza, se poate vopsii cu orice vopsea cu lac inclus de pe stand gen autocolor, klar, R-M, unde din 100-150 lei iese lejer vopseaua simpla fara pigmenti/ perle, la care ai nevoie doar de diluant ca are lacul inclus, si care dupa 3-4 ani tot vopsea e. Se gaseste ceara pentru cavitati, alternativa la ulei/vaselina si alte "unguente" de genul. Pentru suduri, exista spray de zinc, alternative pentru autogen (Mig/Mag, Tig/Wig, spot welder), tablele se pot suda cap la cap, nu suprapus.
Cu astfel de materiale si un simt al raspunderii la folosire/aplicare, ies lucrari, care tin minim 10 ani, calitative, ca pe-afara. Nu mai suntem in urma cu 20-30-40 ani cand altceva nu exista, exista materiale calitative, nu sunt scumpe in raport cu ce ofera deloc, iar ai satisfactia sa nu lucrezi degeaba, gen dupa 3-4 ani sa iasa rugina si iara sa o iei de la capat. Iar parerea mea e ca decat sa faci lucrari care in 3-4 ani sunt praf iara, mai bine nu te apuci, compromisurile trebuiesc evitate, deoarece acestea sunt gauri negre, adica pierzi banii degeaba, ai fii mai castigat daca ii pierzi impreuna cu portofel, decat sa lucrezi de 2-3 ori degeaba, pierzand pe langa bani TIMP, un factor care nimeni nu il poate aduce innapoi.
Toti stam si ne miram cum pot lucra strainii asa frumos masinile, pana in cele mai mici detalii, pai iata domnilor, asa. Ei au o alta mentalitate, si alta atentie la detalii. Ei investesc bani timp si munca, in asa fel incat sa aiba o satisfactie pe termen lung. In strainatate, la cine se respecta cu adevarat, nu o sa vezi arcuri terosonate, brate gazate cu vopsea, suruburi ruginite la trenul de rulare, in special la astea atestate ca si vehicule istorice. Aia te trimit acasa, daca apari cu asa gen de lucrare, stiu cazuri concrete. Lada este un proiect de lunga durata, iar masinile de genul, sortite sa fie surubarite, niciodata nu sunt gata. Sunt constient de multe, ca de fabrica doar odata poate sa fie, insa ori o fac calumea, sa ma tina mult si bine, cat mai perfect posibil, ori o fac donatoare si carapacea la remat. Sa o fac sa ma tina 4-5 ani nu e o solutie, ca dupa aia e total compromisa, iar ca sa o faci sa fie ca de fabrica necesita multi bani si multa munca, si daca nu de mana mea, atunci de a altuia inevitabil ajunge conserve sau furculite, deoarece nu se renteaza refacerea.
_______________________________________ Lada 1500 under construction ! Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !
|
|