knx
Membru Senior
Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
|
|
In orice caz, benzol cu co98 necesar ! Vad ca din calcule ai omis grosimea garniturii de chiulasa cu riscul de a polua topicul, iata modalitatea de calcul pt Lada, facuta de mine, valabila pt orice motor (datele difera). Cilindree, compresie, raport de comprimare: Deci cilindreea se calculeaza cu urmatoarea formula: aria alezajului x cursa x numarul cilindriilor. Daca notam aria alezajului cu T, si r= alezaj/2 avem urmatoarea formula T= r2 x pi . Cursa, este egala cu distanta pe care o parcurge pistonul intre PMS (punctual mort superior) si PMI (punctual mort inferior). Cursa e definita de axul cotit (arborele principal).Deci la 2103, 2106 si 21213, arborele principal are raza de 40mm, deci cursa este egala cu is 2x40=80mm. La 2101 (1200) si la 21011 (1300) cursa pistonului e de 66 mm (deci arborele are raza egala cu 33 ).Luam ca baza motorul de 1500 (2103). La motorul standard, T= 3,8x3,8x3,14 = 45,3416cm2 unde r=3,8 este alezajul standard/2, adica 76/2 exprimat in cm. Cursa pistonului e 80 mm, adica 8 cm. Deci volumul util al unui piston este egal cu T x cursa = 45.34*8=362.7328 cm3. Pentru ca Lada are 4 cilindrii, acest numar trebuie inmultit cu 4 . Astfel iese 362,7328x4 = 1450,88cm3. Raportul de comprimare (CR) este un raport intre 2 numere, deci nu are unitate de masura. Acest raport arata de cate ori comprimi in raport cu volumul initial amestecul de aer/bezina in motor. Formula de calcul pt raport e (Vc+Vh)/Vc, unde Vh este volumul util al unui cilindru (calculate mai sus), iar Vc este volumul amestecului comprimat. Vc este egal cu volumul ce este deasupra pistonului cand acesta este la PMS (punctul mort superior), deci volumul camerei de ardere. Deci Vc este suma a trei volume: distanta dintre piston si capatul blocului, al doilea volum este volumul garniturii de chiulasa, iar al treilea este volumul camerei de ardere din chiulasa. Distanta intre piston si bloc cand pistonul e la PMS in cazul motoarelor 2103/2106 este 1.9 mm = 0.19 cm. Deci acest volum * volumul pistonului e 0.19*45.3416=8.614904cm3. Volumul ce e in garnitura de chiulasa (care are cam 1.4 mm) e egal cu 1,4mm=0,14cm, deci acest volum e 0,14x45,3416 = 6,347824cm3. Al treilea volum (cel al camerei de ardere al chiulasei) poate fii calculate, dar sa ne incredem in informatiile oferite de Vaz, este egal cu 33.23 cm3. Deci, Vc este egal cu suma acestor 3 volume: 48,192728cm3.Inlocuim datele in formula de calcul a raportului de comprimare, (Vc+Vh)/Vc = (48,192728+362,7328)/48,192728 = 8,5267124. Deci raportul de comprimare e aproximativ 8.53, deci 8.5.Ce masori cu scula de masurat compresia e altceva! Are o unitate de masura, bar sau atmosfera. 1 bar e un pic mai mic decat 1 atmosfera, dar diferenta e foarte mica. Deci compresia este presiunea (N/m2). Acest parametru, la un motor care nu e uzat, are valoarea de 12. Cu cat motorul e mai uzat, aceasta valoare scade, dar raportul de comprimare (CR) ramane constant pt ca este diferenta de volume, care raman constante (deci dimensiunea pistonului, al camerei de ardere nu se schimba, si nici PMS respectiv PMI sau cursa).Sper ca v-am facut capul patrat cu atata matematica :P ). erata: unde apare r2 este r patrat, respectiv cm3 este cm cub, poate ca am folosit gresit unii termeni, dar cine doreste, intelege ce am vrut sa scriu etc.
Ps: va trebui sa faci ceva cu avansul, eventual o aprindere serioasa Rxrclan are dreptate, ajunge juma de kil din volant, in schimb ce se merita a se face cu adevarat e echilibrarea a unor componente ale motorului (biele, pistoane, etc). Pe langa astea, are efect majorarea porturilor din chiulasa, si eventual (desii nu e cazul) folosirea unor arcuri mai tari la supape.
_______________________________________ Lada 1500 under construction ! Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !
|
|