CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA
CLUBUL POSESORILOR DE AUTOVEHICULE VECHI DIN CLUJ-NAPOCA. CEA MAI MARE COMUNITATE ON-LINE IN DOMENIUL OLDTIMER & YOUNGTIMER FABRICATE PANA IN 1990, DIN ROMANIA. FORUM FONDAT LA DATA DE 18 IUNIE 2008
Lista Forumurilor Pe Tematici
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA | Inregistrare | Login

POZE CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Lolo pe Simpatie
Femeie
25 ani
Galati
cauta Barbat
25 - 52 ani
CLASSIC CAR CLUB CLUJ-NAPOCA / Coltul Tehnic / Rodaj-mituri sau adevaruri ? Moderat de amb13, fishy86, gavrisan lucian, r16r1150, vranceanu, vwtyp3variant
Autor
Mesaj Pagini: 1
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Zilele astea tot ma fascineaza ceva, am sapat cred ca jumatate din internet dupa chestiile astea despre rodaj. In majoritatea manualelor asa scrie ca in timpul rodajului nu e voie sa se depaseasca 3500 rotatii, si/sau indicatii dintr-astea. Dar, alte manuale, de ex cel de Lada, asa zice ca poti duce masina pana la linia galbena de pe turometru, adica 5500 ture. Am citit foarte multe forumuri, posturi, si din ce spun oamenii, daca faci rodajul "dupa carte", in special la motoarele de speed-uri (motociclete de viteza), nu o sa mearga cum trebuie. Am citit multe pagini, ce am aflat e ca daca iti schimbi axul cu came, trebuie motorul lasat 15-20 minute intre 1500-2500  ture, recomandat sa fluctueze acceleratia. Tot asa trebuie acordata foarte mare grija la temperatura motorului, trebuie asteptat pana ce el se incalzeste. Acest proces se numeste la americani "Hard break-in".   What's The Best Way To
Iata un citat de pe un site:
" Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
   
Why ??
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.
If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ... How can such a small amount of spring tension seal against thousands of PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
How Do Rings Seal Against Tremendous Combustion Pressure ??
From the actual gas pressure itself !! It passes over the top of the ring, and gets behind it to force it outward against the cylinder wall. The problem is that new rings are far from perfect and they must be worn in quite a bit in order to completely seal all the way around the bore. If the gas pressure is strong enough during the engine's first miles of operation (open that throttle !!!), then the entire ring will wear into
the cylinder surface, to seal the combustion pressure as well as possible. 

The Problem With "Easy Break In" ...
The honed crosshatch pattern in the cylinder bore acts like a file to allow the rings to wear. The rings quickly wear down the "peaks" of this roughness, regardless of how hard the engine is run.
There's a very small window of opportunity to get the rings to seal really well ... the first 20 miles !!

If the rings aren't forced against the walls soon enough, they'll use up the roughness before they fully seat. Once that happens there is no solution but to re hone the cylinders, install new rings and start over again"

E foarte interesant ce zice omul in acest articol, adevarul e ca si eu cu colegul meu am facut ceea ce credeam pana acum o prostie, cand am facut un motor, l-am lasat sa mearga 20-30 min, dupa care colegul nerabdator fiind, i-a dat in repetate randuri, progresiv ce e drept, aproape blana la viteze mici (~5500). Interesant e ca motorul a fumegat foarte putin, a fost "bleg" 200-300 km dupa care mergea foarte bine, fara batai. Pana si in ziua de azi merge excelent. La polul opus, un alt motor tot la care am facut rk, a fumegat destul de mult (~3-4 ore), am avut grija sa nu trecem de 3500 ture niciodata. De mers merge bine, dar e un pig bleg si in ziua de azi, ulei consuma cat e dat de fabrica, compresie are, fum nu scoate, batai nu are.  Tare ciudata chestia. Iata ce am gasit si pt motoare aircooled
"How to Properly Break In Your New or Rebuilt VW Engine
his next step is VERY IMPORTANT! Immediately bring the rpm's up to 2500 or higher. I vary the rpm's between 2500 and 4000, and do this for 15 minutes while keeping your eyes glued to the oil light! A second person back at the engine looking for oil or fuel leaks is a REALLY good idea too, since you don't want a fire or Valdez in your driveway! Most oil leaks will occur very soon after startup, if at all. Now, this is a nerve-racking experience to have the engine (it sure seems loud!) at these rpm levels when it's NEW, but if everything is OK, it's going to be fine. Remember that this engine is not even under a load, so it's not a big deal.

After the 15 minutes has elapsed, shut down the engine, and change the oil and adjust the valves. When you fire the engine up this time, you can let the engine idle, and make the needed carburetor adjustments. Drive the car easy, and change the oil and adjust the valves again after 100 miles or so.

Now that the "bearing break in" is done, you want to REALLY heat the engine up by driving it hard! This loads the rings and will break the pistons, cylinders, and rings in together. I have found that engines that are missing the flaps or thermostat assembly have a tough time seating the rings in, and the only cure for this (my experience) is to get the engine HOT (some of these engines "never" break in). Find a hill and drive full throttle up the thing a few times, in a gear that loads the engine down a bit. The loading and extra heat burns the glaze off the cylinders and allows everything to seat together well. I do not feel a longer "break in" period is needed (some say 10,000 miles) other than getting the rings seated, and this can be done in 500 miles. "

interesant, nu ?  


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Iata cateva poze vorbitoare, in stanga piston dintr-un motor rodat "calm", iar dreapta uul rodat prin aceasta tehnica. Intr-adevar, riscul ca segmentul de ungere "U-flex" sa se gomeze si sa se gripeze e mare

sau adevaruri iata cateva poze stanga piston dintr-un motor rodat iar dreapta uul rodat prin aceasta

18.5KB


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Iar la asta se vede cum flacara trecea de cei 3 segmenti si ardea oloi   

sau adevaruri iar asta vede cum flacara trecea cei segmenti ardea oloi   

16KB


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Astept pareri impresii  din partea vechilor mecanici de motoare, priceputilor, cunoscatorilor, patitilor  sa ma lamureasca  

_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
blind
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 861
Bine ai ridicat problema, sunt şi eu curios de răspuns, dubii similare am şi eu.

Pentru mine a fost şi mai dubios cānd am aflat că m-am plimbat cāteva zeci de km cu o maşină al cărei motor era "alezat natural" cu aproape 2mm īn diametru (fără să exagerez), avānd pistoanele şi segmenţii originali (nu mai spun că proprietarul a mers cu ea aşa mulţă vreme). Pistoanele dansau salsa īnăuntru


pus acum 14 ani
   
Liviu M
Membru Senior

Din: Targoviste
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1016
Un motor rodat are viata mai lunga decat unul nerodat . Scrie in toate cartile ....
Un motor nou are suprafetele de frecare neslefuite , neimperecheate .
Rugozitatea pieselor in zonele de frecare este aceea obtinuta prin aschierea metalului cu piatra de rectificat (honuit) care este mai mare decar cea obtinuta prin frecarea cu metalul pereche , treptat in timp.
Prin rodare rezulta pulbere de metal ; de aceea se recomanda schimbarea uleiului dupa perioada de rodaj .
Intr-un motor fortat in perioada de rodaj piesele se vor aschia fortat (nu treptat) ; este ca si cum ai freca impingand tare cu smirghelul pe metal fata de cum ai freca usor .
Sunt multe de spus ...


_______________________________________
Respectati-i pe pasionati !

pus acum 14 ani
   
Misu de Cluj
Admin

Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
In principiu, peste tot se zice ca rodajul se face in primele 500 km, dar in realitate un motor "isi da drumul" undeva dupa 1500 km.

_______________________________________

NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE!
UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR!
SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!


pus acum 14 ani
   
Uncle-Sam
Membru Junior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 69
La segmenti nu vad ce le-ar dauna un rodaj la turatie mai mare pt ca nu se aplica nicio forta suplimentara asupra lor. Forta suplimentara ar trebui sa se aplice asupra cuzinetilor.

_______________________________________


pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
E tare interesanta chestia. In ciuda faptului ca la masinile care nu sunt rodate din fabrica, la toate sunt muulte restrictii in perioada de rodaj. Una ar fii sa se mearga la turatii cat decat constante indiferent de viteza. In orice caz, sunt la al doilea motor rodat cu metoda asta (rodaj "tare", si surprinzator chiar e mult mai ok. Supapele ating temperatura de autocuratare mai repede, motorul nu fumega asa de mult => nu arde asa de mult ulei=>nu exista riscul sa se gomeze segmentii de ungere. Si dupa 350 km isi da drumul surprinzator mai mult decat m-as fii asteptat, consumul de ulei s-a oprit dupa nici o jumatate de ora de mers. Eu cred ca secretul consta in aplicarea progresiva a sarcinii, nu inainte de a incalzii bine de tot motorul.
Am incercat si la servici aceasta metoda pe un motor utilitar Honda GX200 dupa ce am reconditionat-o pana acum feedback-ul e foarte bun, incepe sa traga din ce in ce mai bine, sa nu uitam ca mergea rotund dupa nici jumatate de ora de tortura. La asta micu' consumul de ulei (fumegatul) s-a oprit dupa nici 15 minute de mers De atunci are aprox 2 ore de functionare, putin ce e drept dar merge din ce in ce mai bine  


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 14 ani
   
knx
Membru Senior

Din: Cluj Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3319
Intre timp am mai adunat experienta, si intr-adevar, ce se scrie pe internet, e adevarat. Poate ca nu e valabil la toate motoarele (care difera de la caz la caz), dar la mine s-au adeverit cele scrise mai sus.
Astfel, dupa pornire, motorul trebuie tinut la turatie de peste 1500 rot/min, timp de 20 min, marind treptat turatia, dar intre mariri trebuie tinuta fixa.
Trebuie incalzit bine de tot, si dupa aia mers la drum cu ea. Daca fumega (de obicei asa e), e bine sa se circule cu masina, dupa ce s-a incalzit, pentru a se evita gomarea segmentilor. Sa nu uitati sa fiti cu ochii pe temperatura apei, si pe ceasul de presiune al uleiului Datorita frecarilor mult mai mari, motorul se va incalzi mult mai repede, inca un motiv pt a merge cu masina, astfel se asigura o racire mai buna, si se evita o posibila  fierberea apei din instalatia de racire 
Si nu uitati, schimbati uleiul si filtrul dupa cei 500 km, e destul de crucial ca reziduurile din ulei (spanul) sa nu circule prin tot motorul (chiar daca uleiul trece prin mai multe filtre/site, a se citi sorb, filtru ulei, etc).


_______________________________________
Lada 1500 under construction !
Nu toate masinile vechi merita sa fie rable !

pus acum 13 ani
   
Komissar
Membru Senior

Din: Bucuresti
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1055
Cred ca sunt doua aspecte ce trebuie diferentiate:

1. Rodarea segmentilor si a cilindrilor, asa cum a fost ea prezentata in primul post.  Care e bine sa se faca la turatii mari.

2. Rodarea ambielajului, axei cu came, etc.  Care - trebuie sa se faca la turatii "normale" si constante.


Deci, cred ca problema se pune asa:

Daca ai un motor vechi, dar bun, caruia doar i-ai facut o segmentare poti sa-l rodezi la turatie,  atata timp cat restul sunt in stare buna (bine, aste depinde de multi factori, in principiu, de cum poti tu sa-ti dai seama de starea in care se afla componentele) .

Daca ai facut un motor "cap-coada" este mai bine sa il rodezi "molcom" (turatii constante, nu supraturezi, etc ) pt. ca maruntaiele motorului sa nu aiba de suferit.   Chiar daca in particular, segmentii nu se rodeaza atat de bine cum s-ar putea roda la punctul 1.

Modificat de Komissar (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
as
Membru Senior

Din: Sannicolau Mare, Timis
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 445
Nu vreau sa va dezamagesc, dar Liviu M are dreptate cand spune ca intr-un motor fortat in perioada de rodaj ASPERITATILE pieselor in contact nu se vor netezi prin slefuire unsa cu ulei ci se  ver rupe smulgand si din materialul aflat la baza lor.

In alta ordine de idei, un motor fortat in rodaj, intradevar intra in "parametrii" mai repede, dar si iasa mai repede decat un motor rodat piano.

Legat de presiunea ce o exercita segmetul pe cilindru, ea se compune din presiunea datorata elasticitatii segmentului plus presiunea gazelor praspete/respectiv a gazelor arse care ajung in canalele din piston si apasa din interior pe segment, presandu-l pe cilindru, plus alte forte, dar intram prea mult in teorie.

Ulejul folosit in rodaj trebuie sa fie unul bun, chiar daca se arunca dupa 500-2000km.
Rodajul este influentat de multi alti factori, dar cam asta este esential ce trebuie stiut.

La rodajul motoarelor trebuie urmate indicatiile producatorului.

Modificat de as (acum 13 ani)


pus acum 13 ani
   
sk100it
Membru Senior

Din: bucuresti
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 2455
skoda 120 facut motor cap coada,rodaj in primii 1000km,mers usor,fara fortari majore.a functionat 161000km,fara nici o interventie,doar ca din cauza de fabricatie,banuiesc,incepuse sa bata un piston,si se cam dadea la ulei,nu prea mult,cca 1,5 litri la 2000km.ps.a  se intelege ca motorul de skoda 120,are consum de max 800 grame la mie.nou fiind.deci treaba cu rodajul este esentiala

pus acum 13 ani
   
savo_stelyca
Membru Senior

Din: Giurgiu-Calugareni
Inregistrat: acum 13 ani
Postari: 488
Eu repar doar motoare de U445!Dar tot motoare sunt!Eu fac rodajul in felul urmator:Inainte de pornit il trag fara injectoare vreo 2,3 km.Apoi il pornesc si il tin pe loc cu o turatie mica 25 ore cuplat la un hidrofor si cu robinetii deschisi si inca 10 ore cu o turatie mai mare!Apoi il plimb fara utilaj inca 10ore si inca 5 ore cu juma de sarcina!II schimb uleiul si filtrul de ulei ii stang din nou chiulasa reglez iarasi culbutorii si apoi este bun de treaba!Un motor cu rodajul facut astfel si intretinut cu schimburi periodice si cu un radiator bun duce si 10 ani de exploatare severa.

pus acum 13 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la