Misu de Cluj
Admin
Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
|
|
Pregatirea “fierului” pentru vopsit
Decaparea si inlaturarea stratului vechi de vopsea
In legatura cu curatatul tablei cu decanolul, pot sa va dau un mic sfat. Nu folositi decanolul clasic romanesc, ci decanol Super Cromofag. Se poate gasi al fima Erocolor. Mai demult am mai incercat si Decanolul romanesc clasic, cu care dupa ce dadeai, aveai serios de lucru cu spaclul si cu peria de sarma. Cu Cromofagul cand am dat-o, am ramas masca! Dupa 10 minute puteam sa sterg jos toata vopseaua veche si a ramas tabla curata! Daca sunt mai multe straturi mai ramane cate o pata de vopsea si mai dai inca un strat de Cromofag. In patru ore am curatat tot, pana la tabla! Nu mi-a venit sa cred! Dar atentie ca este destul de toxic. Este indicat s-o faci decaparea afara in aer liber, ca altfel te alegi cu o solida durere de cap. Decanolul Super Cromofag se poate gasi: Cauta la solventi si decapanti Tot la acceasi firma poti gasi si deruginolul Evipass pentru oprirea si pasivarea definitiva a ruginii.
Tratarea si pasivarea ruginii:
Dupa decapare degresati suprafata cu benzina! Dupa ce vechea vopsea a fost indepartata, suprafetele de tabla se dau cu o solutie de pasivare care opreste rugina. Exista mai multe produse in acest sens. Eu personal folosesc Evipass comercializat de Eurocolor. Este o solutie de culoare roz. Mai intai suprafetele ruginite trebuie curatate cat se poate de bine cu peria de sarma. Dupa aceea dai cu Evipass peste rugina si lasi vreo 3-4 ore pana se desfasoara reactia de pasivare. Suprafetele ruginite devin negre in locurile unde a fost rugina mai multa , iar unde a fost rugina de suprafata, devine de culoare gri deschis. Dupa ce se usuca, iarasi dai o tura cu peria de sarma. Dupa ce, dai cu solutia de pasivare, trebuie sa astepti sa se faca reactia si rugina sa-si schimbe culoarea. Devine neagra sau gri in locurile unde a fost rugina superficiala. Suprafata trebuie sa se usuce! Timpul reactiei, depinde in mare masura, de temperatura. E bine sa astepti, 24 ore, stergi suprafata cu o carpa imbibata cu benzina, dupa care poti sufla grundul. Exista, aceasta solutie la Eurocolor. Ei sunt unica firma, care comercializeaza Evipass in tara noastra. Pretul unui litru de deruginol Evipass este de doar 4,5 Ron
Protectia anticoroziva a suprafetelor exterioare de tabla:
Pe suprafetele exterioare unde urmeaza sa fie vopsita se sufla un strat de Nitrochit (spritchit) in caz ca se va vopsi cu vopsea clasica de gen Emaur (Polocolor-Bucuresti) sau Neocar Kober (Piatra-Neamt). Sau in caz in care se vor folosi vopsele bicomponente acrilice, atunci este indicat folosirea de Filler sau Grund Auto in loc de Nitrochit. Mare atentie, ca stratul de grund sa fie compatibil cu vopseaua cu care urmeaza vopsita masina. Eu prefer varianta clasica, pentru ca si pe vremuri s-au folosit astfel de materiale. Daca mai exista neregularitati pe suprafetele exterioare, acestea se corecteaza prin chituire si slefuire, dupa care se da inca un strat de spritchit sau filler dupa caz. Ca ultima etapa se slefuieste umed cu smirghel fin, dupa care te poti apuca sa-ti pregatesti pistolul de vopsit si te apuci de vopsit.
Pregatirea anticoroziva a suprafetelor inferioare expuse noroiului:
Pe suprafetele interioare si inferioare care in timpul mersului sunt expuse sarii si noroiului de pe drumuri, este indicat folosirea unui grund alchidic de culoare rosu-maro pe baza de oxid de fier de genul Grund Prevent (Oradea) sau Grund Kober (Piatra-Neamt) cunoscut popular si sub denumirea incorecta de “deruginol”. Iar dupa ce se usuca grundul se aplica pe aceste suprafete, un strat de Autovapant pe baza de bitum, care este folosit si la izolarea masinilor.
Cateva sfaturi privind vopsirea
Dupa decapat, grunduit, chituit si o gramada de slefuit, urmeaza in sfarsit vopsirea. Este indicat, ca inainte de vopsire sa faci o proba pe o buc. de tabla si sa astepti sa se usuce. Oricum, daca o vopsesti de tot, nu conteaza o mica diferenta de nuanta. Este mai important in cazul retusarilor, cand trebuie sa tii cont si de faptul, ca vechiul strat de vopsea s-a mai decolorat de la soare. In ce priveste vopseaua sunt doua situatii: 1. de obicei culorile inhise se deschid la nuanta, dupa ce se usuca (visiniu, albastru, verde, maro, etc.); 2. iar culorile deschise se inchid la nuanta, dupa se se usuca (alb, galben, portocaliu, gri, rosu deschis, etc.)
Exista desigur si aici o varianta mai usoara, dar fara satisfactii: sa apelezi la un vopsitor. A doua varianta, daca ai un compresor si un pistol de vopsit, sa te apuci singur. Eu am ales aceasta a doua varianta. Pentru vopsea am ales vopsea auto clasica monocomponent de tip Emaur, pentru ca si pe vremuri s-a folosit aceeasi tip de vopsea. Avantajul vopselelor clasice, fata de cele acrilice cu intaritor este ca pot fi folosite si la vopsire in aer liber, deci nu este necesar cuptor de uscare. Dar ca sa iasa calitate acceptabila trebuie indeplinite cateva conditii de baza: 1. Sa ai o curte ingradita, unde sa nu ai parte de vecini care casca gura si te streseaza; 2. Sa fie timp frumos; 3. Sa nu fie mult praf in zona; 4. Sa nu sufle vantul; 5. Temperatura sa fie intre minim 18 grade C (altfel se scurge) si maximum 30 grade C (peste care apare efectul de coaja de portocale); 6. Sa nu vopsesti sub copaci, din care sa pice toata mizeria si insectele in vopseaua proaspata. Inainte de vopsit toate suprafetele trebuie degresate cu benzina curata, fara plumb. Nu folositi niciodata diluant pentru degresare, pentru ca dizolva un srat subtire din grund in care se lipesc toate scamele din carpa! Vopseaua se dizolva cu Diluant Auto tip. 506 sau echivalent. Nu folositi Nitrodiluant sau Acetona, pentru ca sunt prea tari, evaporand prea repede si riscati sa pierdeti luciul suprafetei vopsite. Diluarea se face in urmatoarea proportie: la 1 litru de vopsea se adauga in jur de 0,3-0,4 litri de diluant 506. Se umple rezervorul pistolului cu vopsea, apoi reglezi compresorul in asa fel sa ai o presiune intre 2 si 3 atmosfere. Daca bagi presiune mai mare, vei risipi multa vopsea in aer si se supara vecinii pe tine. Se sufla in 2-3 straturi succesive, la un interval de 10-15 minute intre straturi. Cand se sufla ultimul strat, vopseaua poate fi diluata cu un picut mai mult diluant, obtinand astfel un luciu mai de calitate. Dupa terminarea vopsirii se lasa sa se usuce cateva ore in soare (pana se usca vopseaua intr-un strat superficial subtire) dupa care se muta intr-un spatiu inchis si se lasa 48 ore sa se usuce in profunzime. Eu le las o saptamana intreaga sa se usuce bine, evitand astfel sa se zgarie cand se monteaza totul la loc. Am uitat sa mentionez, ca dupa folosire se spala pistolul de vopsit in diluant, ca altfel poti s-o arunci. Si inca o chestie: in timpul vopsirii se foloseste echipament de protectie (masca, manusi, salopeta) si nu se fumeaza, ca altfel vin pompierii si salvarea! Deci atentie! Desigur procedeul descris mai sus nu este un procedeu profesionist si trebuie exersat intai un pic, pe ceva table sau o usa veche de masina, ca s-ar putea sa nu iasa totul perfect din prima incercare. Exista o regula care spune: “Calitatea este proportionala cu cu timpul si exersarea depusa”.
Spor la treaba! Sper sa fie de folos!
_______________________________________ NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE! UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR! SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!
|
|