Misu de Cluj
Admin
Din: Cluj-Napoca
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 48294
|
|
Business > Taxe > taxa auto Taxa auto 2013 si pericolele timbrului de mediu
Taxa auto 2013 si pericolele timbrului de mediu Guvernul a anuntat ca vrea sa inlocuiasca taxa auto de prima inmatriculare cu timbrul de mediu, cuantumul fiind calculat in functie de normele de poluare. Insa aceasta modificare vine cu numeroase riscuri.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a precizat, luni, intr-o conferinta de presa, ca decizia de adoptare a acestei taxe va fi luata dupa ce va fi organizata o dezbatere publica si a sustinut ca acest concept al timbrului de mediu se are in vedere a fi finalizat la adoptarea bugetului pe acest an.
Rovana Plumb a mai spus ca principiul de baza este cel potrivit caruia poluatorul plateste si a aratat ca, in cadrul dezbaterii publice, se va tine cont de normele Comisiei Europene, institutie cu care va exista de altfel un dialog in acest sens, pentru a nu se risca procedura de infringement.
Ea a mai remarcat ca, in acest moment, exista, in Romania, foarte multe masini care polueaza.
Intr-adevar, parcul auto din tara noastra este unul "imbatranit". In prezent exista 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de automobile vechi de 6-10 ani si doar 640.000 de unitati de maxim doi ani vechime, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
O masina veche emite mai multe emisii poluante, astfel ca timbrul de mediu se anunta a fi unul destul de scump, care va afecta, in mod evident, populatia cu venituri mici a Romaniei. In consecinta, clasica Dacia 1300, fabricata in anii '90, pe care proprietarul nu a avut bani sa o schimbe, va fi taxata mai scump decat o masina cu motor electric, care nu polueaza, pentru care nu se va plati niciun ban statului.
Astfel, in prima faza, legea ii va obliga sa achite aceasta taxa, care va aduce venituri considerabile la buget, insa, ulterior, ei ar putea renunta la masinile vechi si sa isi achizitioneze unele noi, dand astfel un impuls atat de necesar pietei auto.
Potrivit datelor publicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), numarul de autoturisme noi inmatriculate a scazut cu 16,7% in primele 11 luni din 2012, la 61.608, fata de ianuarie-noiembrie 2011, cand au fost 73.988 unitati.
O analiza Auto.ro, remisa Ziare.com, arata ca, daca timbrul de mediu va fi mai mare decat fosta taxa, atunci vanzarile second-hand vor suferi o lovitura puternica, odata cu relansarea treptata a pietei auto de masini noi.
Dar daca aceasta va fi mai mare sau va ramane aproximativ la fel, vanzarile de masini second-hand vor inregistra o crestere masiva, lucru incurajat si de puterea scazuta de cumparare a romanilor.
Datele Auto.ro arata ca numarul de masini "la mana a doua" importate in Romania a crescut cu 82% in primele 11 luni din 2012, ajungand la peste 155.900 de unitati, de la cele 85.800 de unitati inscrise in perioada similara din 2011.
Ce se stie pana acum despre timbrul de mediu
Potrivit lui Victor Ponta, pentru timbrul de mediu proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc, in cazul masinilor hibride electrice.
Cum modifica Ponta taxa auto (Video)
Astfel, plata acestui impozit va fi calculata in functie de emisia de noxe si capacitatea cilindrica a vehiculului.
Insa presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Augustin Hagiu, sustinea, anul trecut, pentru Ziare.com, ca plata unei taxe auto pe principiul poluatorul plateste este injusta. In schimb, el propunea ca sa se gaseasca o formula de calcul pentru un impozit anual, care sa includa atat vechimea masinii, cat si normele de poluare.
Taxa auto 2013: Intre eliminare si protejarea mediului
Astfel, daca cineva are o masina hibrid, care nu polueaza, nu va plati nimic in primii ani, insa, odata cu trecerea timpului, va fi nevoit sa dea totusi bani la stat, deoarece masina s-a invechit.
Insa ramane de vazut ce formula va adopta Guvernul si daca va tine cont de propunerilor celor din industrie.
Taxa auto, "buba" sistemului romanesc
Taxa auto a fost introdusa de Guvernul condus de Calin Popescu-Tarceanu in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori.
Insa Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute.
Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instanta, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.
Ulterior, in 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%.
In acelasi timp, in luna ianuarie 2012, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul lui 2013, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.
Pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare, deschise in 2011-2012, pentru restituirea taxei de poluare auto.
Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 de milioane de euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv.
Misterul timbrului de mediu. Trecem de la taxa auto la impozitul pentru toti soferii? 07 ianuarie 2013, ora 00:07, autor(i): Adrian Negrescu | 1.539 afisari | 1 comentariu publicat Aboneaza-te la: RSS Newsletter Trimite prin: Twitter Facebook LinkedIn Email taxapoluare1.jpg Peste 1 milion de romani cu venituri mici ar putea fi nevoiti sa-si radieze autoturismele daca misteriosul “timbru de mediu” va deveni realitate, estimeaza expertii auto, citati de DailyBusiness.ro. Acestia estimeaza ca noul bir va lua forma unui impozit platit anual de catre toti automobilistii.
Intentia Guvernului Ponta 2 de a modifica taxa auto a fost anticipata de DailyBusiness.ro inca de anul trecut. Am scris atunci ca dupa alegerile parlamentare, urmeaza ca autoritatile sa modifice taxa auto pentru ca aceasta incalca legislatia europeana.
Expertii estimau ca taxa auto va fi inlocuita de un impozit auto, platit in functie de gradul de poluare, capacitatea cilindrica si vechimea masinii.
Vineri, in sedinta de guvern, premierul a vorbit de transformarea taxei auto intr-un timbru de mediu, fara a prezenta prea multe detalii. Ponta a prezentat doar principiul dupa care va functiona acesta - proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc in cazul masinilor hibride electrice.
Ce ar trebui sa intelegem din planul autoritatilor? Expertii vad semnele clare ale introducerii impozitului auto. “Ponta a evitat detaliile deoarece pentru a introduce noul impozit, trebuie modificat Codul Fiscal. Orice alta forma de taxare este exclusa”, afirma expertul auto Razvan Marinescu.
Cum va fi calculata noua taxa
De altfel, premierul a spus ca plata pentru acest timbru de mediu va fi determinata in functie de emisia de noxe si capacitatea cilindrica a vehiculului.
“Impozitul se va calcula, cel mai probabil, dupa o grila ce va include vechimea masinii, norma de poluare si capacitatea cilindrica. Pornind de la un impozit minim de 56 de lei, platit acum pentru un Logan din 2000, se poate ajunge usor la sume de ordinul sutelor de lei, daca se va lua in calcul vechimea si norma de poluare”, a explicat anterior, expertul Razvan Marinescu.
Practic aceasta noua taxa inseamna un nou impozit auto anualpe care-l vor plati toti proprietarii de automobile, camioane, tractoare sau alte vehicule cu motor pe carburanti fosili (benzina, motorina, GPL).a carei valoare va fi in functie de vechime si poluare.
“N-au anuntat mai multe detalii pentru ca, probabil, nu au inca normele de aplicare, insa ideea pare a fi foarte clara”, spune si Vlad Hagiu, consultant in transporturi.
Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, crede ca introducerea impozitului se va face foarte repede. “Guvernul vrea sa taxeze soferii pentru ca are nevoie ca de aer de bani pentru a acoperi deficitul bugetar. Ma astept sa vedem chiar si o taxa de autostrada din acest an”, spune Lixandru.
De cand va fi aplicat timbrul de mediu? Potrivit lui Marinescu, daca va lua intradevar forma unui impozit aplicat pentru toti cei care detin automobile, acesta va fi aplicat la 6 luni distanta de la adoptare, pentru ca asa cere Codul Fiscal.
Ramane de vazut daca autoritatile vor respecta legea. In cazul majorarii TVA de la 19 la 24%, Guvernul Boc a trecut peste lege si a aplicat-o peste noapte, in ciuda protestelor mediului de afaceri.
Timbrul de mediu, o bomba sociala
Noua taxa anuala va obliga peste doua milioane de romani cu venituri mici, salariati sau pensionari sa-si traga masinile ieftine si vechi pe dreapta si sa le radieze din circulatie, estimeaza deputatul Tudor Ciuhodaru.
La un parc auto de 5,4 milioane de masini in mare parte imbatranit, avand inmatriculate 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de unitati vechi de 6-10 ani si doar 640.000 de mii de unitati de maxim doi ani vechime consecintele sunt previzibile.
Cel mai mare impozit va fi platit de cei cu masini vechi. Aparent incasarile bugetare vor creste pentru ca milioane de romani vor fi puse la plata.
“Introducerea impozitului auto in functie de gradul de poluare echivaleaza cu o bomba sociala”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness.ro Marius Carp, fostul director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), in prezent secretar general al Asociatiei Concesionarilor DaciaRenault.
Asta pentru ca, daca impozitul va fi cu atat mai mare cu cat masina este mai veche si are un motor mai poluant, cateva milioane de romani vor avea de platit sume considerabile.
“Cum majoritatea sunt Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett, va fi mai ieftin sa scapi de masina decat sa platesti impozit”, afirma analistul auto Razvan Marinescu. Asta mai cu seama ca majoritatea proprietarilor de astfel de masini sunt pensionari sau persoane cu venituri reduse.
Victor Ponta fuge dupa mai multi iepuri
Odata cu introducererea impozitului auto, Guvernul va impusca mai multi iepuri dintr-o data. In primul rand, va rezolva odata pentru totdeauna problema taxei de poluare, modificata pana acum de trei ori la solicitarea Comisiei Europene.
In al doilea rand, introducerea noului impozit auto va aduce mai multi bani la buget.Avand in vedere ca parcul auto romanesc este printre cele mai batrane din Europa, impozitul va genera venituri importante, in conditiile in care, cu cat masina e mai veche si mai poluanta, cu atat taxa va fi mai mare. Cat va incasa statul din noul impozit este greu de cuantificat, cel putin pentru moment.
In al treilea rand, prin introducerea noului impozit, statul va da o mana de ajutor industriei auto. Si asta intr-o perioada in care vanzarile de autoturisme sunt de-a dreptul la pamant.
Oamenii vor fi practic impinsi de la spate sa isi inlocuiasca masinile vechi si poluante cu altele noi. Dacia si Ford abia asteapta clientii pentru noile automobile Logan 2, Sandero, Stepway si B-Max.
In al patrulea rand, noul impozit va da o lovitura pietei second-hand, si asta in conditiile in care numarul de masini second hand importate in Romania a crescut galopant.
Spre exemplu, potrivit unui studiu Auto.ro, in acest an, numarul masinilor la mana a doua a crescut cu 83%, la peste 120.000 de unitati, de la cele 66.000 de unitati inscrise perioada similara a anului trecut.
Transportatorii anunta proteste
Transportatorii au anuntat, deja, ca introducerea timbrului auto va genera o dubla impozitare. Astfel ca vor ataca in justitie decizia.
“Am ajuns sa traim ca intr-o colonie, in care autoritatile fac ce vor”, a declarat Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.
Deputatul Tudor Ciuhodaru a declarat, deja, ca va cere eliminarea din programul guvernamental a noi taxe auto. Deputatul va initia un proiect legislativ vizand eliminarea acestei noi taxe in contextul in care accizele la carburant au fost deja crescute in 2013.
"Guvernul motiveaza acest act normativ prin faptul ca nu sunt bani la fondul de mediu si prin necesitatea inlocuirii parcului de masini vechi", a afirmat Cihodaru.
"Este evident ca ii este mult mai simplu sa bage mana in buzunarul pensionarului posesor al unei vechi Dacii decat sa-i taxeze pe oligarhii proprietari de masini de lux sau sa puna functionarii numiti politic sa faca proiecte de atragere a fondurilor europene", a adaugat acesta.
_______________________________________ NU TOATE MASINILE VECHI SUNT RABLE! UN POPOR CARE ISI INGROAPA TRECUTUL, NU VA AVEA VIITOR! SUNT MANDRU DE RABLELE MELE !!!
|
|